Man blir inte fet av fett!

Man blir inte fet av att äta fett! Aftonbladet skriver:

"Det är inte fettet som gör oss feta. Det menar de brittiska forskare som studerat matvanorna hos 90 000 personer i Europa under en tioårsperiod. Man fann inget samband mellan mängden fett i maten och om personerna gick upp i vikt eller inte. Det här betyder att vi ska sluta fokusera på fettet i maten och i stället äta en balanserad kost och göra oss av med de överblivna kalorierna genom att röra på oss. Källa: www.dn.se".



No shit! Det har man ju inte fattat för länge sen eller så?! Återigen visar forskare och medier på sådant som redan var ganska självklart. Jag har alltid ätit mycket fett och aldrig brytt mig om hur mycket fett produkterna innehåller, och jag har aldrig gått upp i vikt av att äta mycket fett. Jag tycker också att produkter med mycket fett är mycket godare än produkter med mindre fett. Dessutom, man går snarare upp i vikt av light-produkterna. Mindre fett i produkterna = fler konstgjorda tillsatser = gå upp i vikt + att man blir mer sötsugen av light-produkter. Man går snarare upp i vikt av alla sockerarter, sötningsmedel och andra konstgjorda ämnen + allt protein och stärkelse och sånt som finns i det vi äter. Det är det jag säger. Man ska äta vad man vill, till man blir mätt, inte äta bara för att det är gott och man ska motionera!

2 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - MarieLinnéaElisabeth:

SV: ah sorry, ja missade den biten ! :)

#2 - - En tjock katt i en smal värld:

Word!

Jag äter ju lchf (low carb high fat) vilket gör att jag tex har vispgrädde istället för matlagningsgrädde, och alltså att jämföra innehållsförteckningarna... o.O Jag tror faktiskt att det är bättre med "rena" produkter, än sådant som innehåller massor av skit. Fett! <3