Trådning som hårborttagning

Är det någon som har testat hårborttagning i form av trådning? Det har jag gjort, men det är ganska länge sen nu. Det var först och främst för att fixa ögonbrynen, men vi trådade även överläppen och resten av ansiktet + halsen, det var lika bra att köra hela racet liksom, haha.


         


Den här metoden är väldigt vanlig i Mellanöstern och det är väldigt många kvinnor som bemästrar den här metoden. Men det finns även män som använder sig av trådning. Det finns salonger här i Sverige med trådningsmetoden, och jag kan rekommendera den. När jag testade trådning var det min pojkvän som gjorde det på mig hemma. Han hade lärt sig det när han var lärling hos en frisör (ja, han är frisör ;) ). Efteråt känner man sig väldigt fräsch och hårfri, och det går mycket snabbare än att stå och pilla med en pincett. Dessutom slipper man oroa sig för att man missat hårstrån här och där. Visst känns det, det sticker i huden väldigt mycket, men det är inte så farligt faktiskt. Även ljudet kan vara aningen irriteranade. Det är ungefär som när man tatuerar sig, det sticker, men ljudet kan vara värre än känseln. I vilket fall blir resultatet av ögonbrynen både bättre och snyggare än med pincett då man på ett mycket bättre sätt kan forma ögonbrynen med hjälp av trådning.


Genom trådning formar man ögonbryn och "plockar" hårstrån med hjälp av en tvinnad tråd som man håller mellan fingrarna i en triangelform. Det ska tydligen vara en perfekt metod för oss skandinavier eftersom vi ofta har tunnare och ljusare hårsstrån, då laser och IPL kräver mörka strån för att ljuset ska nå roten. Dessutom är det bättre än pincetter och vaxning, då det är skonsammare både för hårsäckarna och för huden. Dessutom kan vaxning i ansiktet leda till att man får rynkor tidigt, och det vill vi ju inte ;)


Trådning bör göras var 3:e eller var 4:e vecka och kostar cirka 240-400 kr (och såklart beror priset på vem man gör det hos och hur mycket man ska göra). Efteråt kan huden bli lite röd och irriterad, men det går snabbt över. Man ska även tänka på att man helst inte ska tvätta ansiktet med tvål och vatten direkt efteråt!


      


(Alla bilder via Google).


 

10 kommentarer publicerat i Mode/skönhet/hälsa
#1 - - En tjock katt i en smal värld:

Jag har tänkt prova, men eftersom jag bor i en by så måste jag åka iväg för att göra det, och det orkar jag inte. :P Jag kör laser istället. Iof tar det ju inte bort de ljusa småhåren i tex ansiktet så man kanske borde prova ändå.

#2 - - Toloe:

Min mamma brukar fixa mina ögonbryn med trådning och precis som du kan jag rekommendrea den här metoden. Jag hade inte en aning om hur mycket det kostade. Det lät ju lite dyrt.

#3 - - Anonym:

Jag skulle vilja veta vilken tråd man använder till Threading? Om det ska vara en lite tjockare tråd än en sytråd?

Har precis lärt mig Threading, men vet ej vilken tråd som ska användas. För sytråden blev hackig och sliten efter en stund. Och det är nog inte så skonsamt om den är det. skulle vara snällt om du frågar din pojkvän vilket man ska använda.



tack på förhand!

#4 - - Cilla:

Provade för ca 1 månad sedan på ögonbrynen och hon gjorde det på ett sätt som inte gjorde ont. Det var en tunn bomullstråd som hon använde. Jag är jättenöjd. Det var på Hairteam på hantverkargatan i Stockholm. Rekomenderas varmt.

#5 - - anonym:

hhahhahahahhah svenskar är så efterblivna

#6 - - Hannah:

Har testat det en gång. Tyckte det gjorde ganska ont, men resultatet blev jättebra! Så det var värt det!

#7 - - Chiman:

Trådning är abslut det bästta för de som har ljusa hår vilket går inte att ta bort med laser.

för er som bor i närheten av söder och Farsta området eller om ni vill komma till mig kan jag tråda ert ansikte,ben,lär,arm och under arm. men tänk på att ögonbrynen förmas med hjälp av pincet vilket man missar inget och det blir mer exakt form.

#8 - - Gunilla Klav-Olsson:

Jag har gjort trådning 3-4 ggr jag blir nöjd varje gång men jag har fått växt både mörka o ljusa strån där jag tidigare aldrig haft växt.Då jag nämnde detta för min frisör tyckte hon det var konstigt vilket jag tycker egentligen är självklart,vet ej om jag tänker fortsätta.

Svar: Jag tycker nog också det verkar lite konstigt. Har aldrig upplevt att det skulle bli mer behåring. Å andra sidan fungerar vi ju inte alla lika, det är nog olika för alla :) Men om det är så är det kanske bättre att hitta någon annan metod. Tyvärr är de bästa metoderna så dyra :(
MaryCaroline

#9 - - Stina-Louise:

Bättre med trådning, funkar bra för mig.

Svar: Trådning är grymt. Visst känns det i början, men man får ett kanonresultat :) Min sambo ska nog få tråda senare i vår :)
MaryCaroline

#10 - - yvonne pira:

jag har fullt med små noppor på halsen vill få bort dom med trådning det fanns en iranska som gjorde det