Dagens dissar!



• Bloggar som inte går att kommentera!

Vad är det för mening med att stänga av kommentarsfunktionen på bloggen? Okej om man bara får en massa elaka kommentarer och inte längre vill ha dem. Men varför inte istället blockera deras IP-adresser? (Vet att de då kan skaffa nya, men ändå). Varför straffa alla läsare? Utan kommentarsfunktion får man ju inte ens några positiva kommentarer och ingen feedback överhuvudtaget. Och vad är det för kul med det? Envägskommunikation är vad det kallas, och det är himla tråkigt!

Alternativt vill man inte ha kommentarer överhuvudtaget. Men man kan ju undra varför man inte vill ha det. Att få kommentarer och kommunicera med sina läsare är ju halva nöjet i bloggvärlden. Är man rädd att få negativ kritik? Kan man inte hantera feedback, oavsett om den är negativ eller positiv? I vilket fall är det tummen ner!


• Bloggar med megastora bilder!

Okej, bilder ska inte vara för små, för då ser man knappt vad de föreställer. Men bilder ska heller inte vara för stora. Jag tror det är vanligare i bloggvärlden att man publicerar för stora bilder än för små. Jag har under bloggtidens gång sett otaliga bloggar med för stora bilder. För stora bilder kan göra bloggen seg och kan bidra till att hela läsaren laggar varpå det slutar svara (speciellt om man har många bilder och många inlägg på bloggens startsida). För stora bilder medför att man inte får ett helhetsintryck över bilden. Man måste alltså scrolla för att se allt vad bilden föreställer = värdelöst! Och då har jag inte en minimal skärm, den ligger på 19". Och ändå måste jag scrolla för att se hela bilderna. Tror säkert att jag själv någon gång publicerat bilder som varit för stora, men i så fall är det absolut slut med det nu! Ska man publicera väldigt stora bilder är det bättre att publicera dem som miniatyrer (de som man kan klicka på för att visa i större storlek).
3 kommentarer publicerat i Hiss / Diss
#1 - - Emelie , ESS Foto:

Svar: Jag har inga veckonummer i min väggkalender! Hur konstigt som helst! Och jag vet att jag verkar vara hur virrig som helst, men jag brukar faktiskt inte googla veckonummer och veckodag så ofta :))

#2 - - Amanda:

Tack fina du! Och håller med om dina åsikter om bloggar som inte går att kommentera mm, that sucks!!!

#3 - - Peter:

Jag håller med. Det var hemskt tråkigt när jag blev tvingad av mitt webbhotell att stänga av kommentarsfunktionen på min blogg under en period efter att de helt stängt av min blogg för den tog så mycket resurser från andra på servern.

Jag hade försökt blocka de som postade 1000 spam kommentarer om dagen även om spamfiltret tog de mesta. Jag misstänker dock att någon eller några (jag har mina misstankar om vilka, som håller till i Frankrike) är ute efter att sabba min blogg för att jag skriver en del om Iran som inte är negativt.