Mina hinder

Jag har skrivit om kompetenser och erfarenheter. Nu är det dags för hinder. Det ska vi tydligen prata om på "kursen" imorgon.


Jag är redan medveten om vilka hinder jag har. Kanske jag har fler som jag inte upptäckt ännu, vem vet. Det snackas mycket om att "det finns inga hinder" och att man inte ska kritisera sig själv. Men det tycker jag är fel. Naturligtvis är det bra att uppmuntra sig själv och att tänka på sina positiva egenskaper. Men alla människor har hinder. Det finns ingen som kan precis allt och nog tror jag att alla har någon form av hinder som gör att man inte kan göra det eller det (vad det nu må vara). Och för att ha självkänsla och komma framåt måste man själv inse vilka hinder man har.


Mina hinder (vilka jag även vill "komma runt")

Telefonskräck: Något jag burit med mig hela livet. Det har blivit något bättre. Men det är fortfarande svårt för mig att ringa, speciellt till människor jag inte känner. Ibland kan det ta flera timmar innan jag kan lyfta luren för att ringa. Jag ser detta som ett väldigt stort hinder. Ibland måste man verkligen ringa. Jag föredrar mail-kontakt och det går bra i många fall. Men alla har inte mail...


Språk: Jag kan ange mina språk som kompetenser. Men jag kan även ange språk som hinder. Det beror på att jag inte har tillräckligt "djupa" kunskaper i de språk jag lärt mig. Engelska kan jag tillräckligt bra, jag förstår språket och kan kommunicera ganska bra. Men tyskan som jag studerade i 4 år har jag mestadels glömt. Kurdiska/sorani håller jag på att lära mig. Jag tycker det är ett hinder att egentligen kunna språk, men samtidigt inte kunna dem (om ni förstår hur jag menar). Dessutom kan jag lite ord och fraser "här och där" på andra språk så att säga. Spanska, franska, italienska, ryska... För att nämna några exempel. Tänk om alla de hade varit på ett och samma språk istället?


Inga ledaregenskaper: Nej, jag har inga ledaregenskaper överhuvudtaget. Det är mer som att andra dirigerar uppgifter åt mig, och jag gör dem. Det kan för mig inte vara tvärtom. Jag kan inte ge andra uppgifter/order de ska utföra. Jag är inte den typen. Det är nog bara att acceptera tror jag. Men samtidigt är det ett hinder eftersom det ibland kan kännas som att andra kör med en...


Kan inte prata i stora grupper: Att prata när det är väldigt många som lyssnar har jag svårt för. Jag kan inte ställa mig och hålla föredrag eller diskutera när det är mer än kanske 10 personer som lyssnar och tittar på mig. Det går bättre om man är fler som ska prata, som står där med en och som också pratar. Men det är svårt i alla fall och jag stakar mig och tappar bort mig i vad jag ska säga...


Svårt att uttrycka mig muntligt: Jag kommunicerar verkligen mycket bättre i skrift än i tal. Jag har inte riktigt god förmåga att uttrycka mig muntligt. Det spelar ingen roll vad det handlar om och det spelar ingen roll om det är en eller många personer. Jag får inte ofta fram det jag vill ha sagt när det är muntligt. Att förklara saker ingående gör att jag blir stressad och jag stakar mig även här. Detta speciellt om jag vet att det är något jag måste förklara. Om jag däremot skulle skriva samma sak som jag ska prata om blir det mycket bättre...


Det här var vad jag kom på just nu. Kanske fyller jag på efterhand. Men man kan ju hoppas på att det inte blir så :)
5 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - FATMA | underhållning:

Tycker du att Dakota Fanning & Amanda Seyfried är lika? :)

#2 - - Sandra:

Alla har vi hinder och grejer vi avskyr att göra, där man får panik bara av tanken men det är en otrolig kick ju när man väl gör det där man är rädd för och klarar av det!! :)

#3 - - En tjock katt i en smal värld:

Känner igen mig lite. Har också svårt att tala i grupp, samt uttrycka mig muntligt. Skitjobbigt ju! :P

#4 - - Anneli:

Det bästa är ju att du nu kan se vad du måste jobba på mer av, alla vi människor har saker vi är bättre på och mindre bra på :) Lycka till!

#5 - - ellen:

Oj, det är verkligen helt tvärt emot mig. Men jag var också rätt för att prata inför grupp förut. Sen gick jag teater på gymnasiet.