Bilder från Iran: Olika platser

Nu kommer det fler bilder igen :) Nu blir det bilder från några olika platser.



Berg utanför staden Sardasht. Vi åkte dit med bil tillsammans med min pojkväns kusin och hans familj (fru + två barn). Berg, berg och berg överallt. Det är finare än det ser ut på bilden. Det hade ju varit roligt att även gå upp i bergen, men det gjorde vi ju inte. Men det var häftigt att se :) Tyvärr har jag ingen aning om vilket berg det är, så jag har ingen aning om vilken bergskedja det tillhör.
   Förresten, det är inte så långt därifrån till Irak-gränsen. Det tar visst ungefär 2 timmar med bil om jag minns rätt. Det ligger typ 2 timmar bakom bergen. Innan stadsgränsen till Sardasht finns det poliskontroll. De stoppar bilar och kollar igenom dem efter smuggelvaror, till exempel alkohol och droger. Det smugglas alkohol och droger från Irak, och eftersom Sardasht ligger så nära gränsen måste de kolla. Åker man dit med smuggelvaror, eller med droger eller alkohol överhuvudtaget, blir man gripen på en gång. Smuggel leder till avrättning, ofta genom hängning! Dock kollar de inte alla bilar. De kollar naturligtvis allt som ser misstänkt ut. Sen vet jag inte om de tar stickprov, vi blev stoppade två gånger i alla fall. Men vi hade ju såklart inget :)



En del av centrum i Sardasht. Tyvärr det enda fotot jag tagit i det egentliga centrumet. Centrum är ganska stort faktiskt och har många affärer. Folk kör bil hur som helst och folk går över gatorna hur som helst också. Alla affärer är väldigt små, ungefär som vi hade i Sverige för 50 år sen, hehe. Allt köps över disk. Det får plats kanske 5 kunder i samma affär. Blir det fler kunder får man köa ut på gatan.
   I huset till vänster på den här bilden finns det en gubbe som reparerar mobiltelefoner. Min höll på att paja. Det var något som hade med batteriet att göra. Batteriet blev skitvarmt under uppladdning och sen laddade det ur på en gång, till och med utan att man använt mobilen. Det kostade 60 spänn att fixa den! Sen fungerade den inte normalt i alla fall, så vi lämnade in den igen. Sen visade det sig finnas virus i mobilen! Gubben rensade hela telefonen, sen var viruset borta. Men sen fungerade inte vissa knappar, vet inte vad gubben hade gjort. In med mobilen igen. Sen var det som det skulle. Men vi betalade inte mer, allt gick på 60 spänn :)



En rondell-staty i/utanför centrum i Sardasht. Har ingen aning om vem statyn föreställer, och det har min pojkvän visst ingen aning om heller.




Två bilder med utsikt över staden Sardasht. Man skulle väl kunna säga att hela staden ligger i en stor sluttning. Vägarna slingrar sig fram och tillbaka i staden, som det faktiskt gör i princip överallt i bergstrakterna.



Vattenfall utanför staden Sardasht (har ingen aning om vattenfallets namn). Så jäkla vackert det var! Bilden gör det verkligen inte rättvisa. Vanligtvis brukar det visst vara ännu mer vatten. Det hade jag fått se om jag hade kommit tidigare till Iran.
5 kommentarer publicerat i Min första Iranresa (2010)
#1 - - Julia:

Haha ja en sådan kommentar har jag fått, men det väntade jag mig nästan. Är inte många som förstår att man inte klär på hunden för ros skull, de fryser ju faktiskt!



Spännande resmål. Hur kommer det sig att du åkte till Iran? Jag menar, det är ju inte direkt något vanligt turistmål. Har du släkt/vänner där eller var det pga jobb/skola?

#2 - - Frida:

Hmm ja byråkrati usch man tycker själv att allt är så glasklart men ändå inte då de babblar o skapar problem. Min pojkvän har uppehållstillstånd som tur är men ändå, inge kul att han ska åka dit igen även om jag förstår att det är kul att komma hem då man varit borta länge. Förstår att din Iran resa var bra? Vore kul att få hålla kontakten och höra hur det går för er, jag hioppas allt löser sig!

#3 - - FRIDA HJÄRTA KEVIN:

SV; Ja, visst gör den :D

#4 - - FRIDA HJÄRTA KEVIN:

SV; Ja, något liknande iaf vågade aldrig titta på dom ens haha :D

#5 - - En tjock katt i en smal värld:

Häftiga bilder! :) Men toaletten i inlägget innan såg inte rolig ut. D: