Bilder från Iran

Här kommer några foton från min Iran-resa. Kan tyvärr inte visa så mycket eftersom det mesta finns på fotofilm (nej, jag har ingen digitalkamera) och jag har inte lämnat in dem för framkallning ännu. Har även tagit lite kort med mobilkameran och här visar jag några av dem :)



Min pojkväns undulater. En grön hane och en helvit hona. Honan ser ut som en duva :) Honan köptes under tiden jag var där. Innan hade min pojkvän den gröna hanen och en gulvit hane. Men den gulvita hanen försvann medan fåglarna var utsläppta på deras gård. Jag var inne så jag såg inte vad som hände, och ingen annan såg heller någonting. Troligtvis försvann fågeln medan porten var öppen eller så var det en vildkatt som hoppade ner på gården och tog den (det finns många vildkatter där). Synd! Min pojkvän köpte då en ny, men nu en hona. Tror ni det blev fart på hanen? Jodå! Innan var hanen ganska tråkig faktiskt, satt bara still och tyst. Men nu hoppar han runt och kvittrar och uppvaktar honan, haha. Skitroligt! Nu väntar vi på ägg och små fågelungar :)




Tedags! Jag sitter på golvet och dricker te. I hemmet sitter man på golvet på persiska mattor som ligger utlagda över hela golven. Man har inga bord, inga stolar och inga soffor (endast en stol eller två vid en dator). Man sitter alltså på golvet när man dricker te, äter mat, äter frukt, tittar på TV och när man umgås. Obekvämt? Javisst! Jag fick faktiskt väldigt ont av att sitta på golvet. Både rumpan, svanken och benen tog stryk. Är man inte van vid detta får man ont ganska snart. Som tur är ställer/lägger man en kudde bakom sig så att man kan luta sig mjukt mot väggen, hehe.
   På tal om te är det något man dricker i princip hela tiden. Vet inte hur många glas jag druckit om dagen.
Och alla dricker te med sockerbitar. Dock blandar de inte ner sockerbitarna i glaset som jag gör, utan de stoppar in sockerbiten i munnen och dricker teet. Det var bara jag av alla som drack te och blandade i sockret med sked, haha.
   På tal om att man även sitter på golvet och äter. Man lägger ut en duk, ungefär som en vaxduk eller plastduk ovanpå den persiska mattan, som skydd. Sedan dukar man ovanpå den. Man äter med sked och/eller gaffel
. Ingen använder bordskniv. De flesta äter bara med sked. Jag åt nästan bara med gaffel. Tror nog att flera tyckte det var lite konstigt att jag åt ris med gaffel, haha. Det enda jag åt med sked var nog soppa, haha.




I'm going nuts! Är det någon som vet vad detta är? Nej, det visste inte jag heller först. Men jag ska tala om för er vad det är. Det är valnötter! Hemma hos min pojkvän och hans familj har de ett väldigt stort valnötsträd på gården (det är trädet som syns bakom på bilden). Jag hade ingen aning om att valnötter växte så här. De har alltså två skal! Det ena skalet är det yttre gröna som syns på bilden, och det inre är det hårda bruna, så som vi är vana att se dem. Själv trodde jag att de växte på det sättet, med det hårda bruna skalet, men tydligen inte, haha.
   Det gröna skalet är ganska mjukt och det är lätt att skala av med bara händerna. Det hårda bruna skalet brukar vi här i Sverige vanligtvis knäcka med nötknäppare. Men tror ni att de gör så där? Nej, det gör de inte. Antingen använder de bara händerna i de fall det går, eller så använder de något hårt att slå med.




Xoshawistakam (min älskling)! Ja, det här är alltså min pojkvän. Snacka om att jag saknar honom! Jag har bara varit hemma två dagar, men det känns som att det var hundra år sen vi träffades. I vilket fall, här är han halvt uppklädd i vit skjorta. Han hade visat mig sin nya kostym precis innan och så hade vi fotograferat (med min vanliga kamera). Skitsnygg kostym, ser nästan ut som skinn, hehe. Får visa den vid senare tillfälle.
   Hemma brukar man vanligvis inte ha så vanliga kläder på sig, utan mer bekväma kläder, till exempel mjukisbyxor och T-shirt eller stretchiga klänningar eller kjolar, eftersom man sitter på golvet och eftersom man ofta har saker hemma att göra som gör att man ofta inte kan gå med annat än just bekväma kläder. För min del spelar det ingen roll, men det är ofta så de tycker, hehe. Går man ut på stan tar man däremot på sig snyggare kläder, till exempel jeans och skjorta om man är kille/man. Nästan alla killar/män har skjorta när de går ut, men många har också speciella kurdiska kläder på sig (ser ut som en onepice-dräkt med ett band i midjan). Tjejer/kvinnor är vanligtvis inte heller sminkade hemma, utan bara när de ska gå ut på stan eller gå på fest.




Kurdiska kläder! Här har jag på mig kurdiska kläder. Typ spets, glans och pärlor. Först tar man på sig kläder som ser ut som ett linne och ett par kortare lite bylsiga byxor. Över detta tar man sedan på sig klänningen, för att sedan vira ett långt band runt magen och sedan en sjal runt axlarna. Här finns det ingen stretch överhuvudtaget. Det var aningen svårt att få på sig kläderna eftersom de är ganska strama. Otroligt att ingen spets och inga sömmar gick sönder. Bandet runt magen och sjalen på axlarna fick jag hjälp med eftersom de är fastsatta med säkerhetsnålar på baksidan och eftersom jag inte riktigt visste hur det skulle sitta, hehe. Väldigt fina kläder egentligen! Detta används bara när det är fest, det är inget man går runt i hemma eller till vardags. Måste säga att spetsen började klia efter ett tag, haha. Tur nog hade jag inte på mig detta så länge eftersom jag bara skulle prova kläderna.




Bakverk! Samma dag jag skulle åka hem gick vi till detta konditori i Sardasht. De säljer bakverk i lösvikt. Det luktade helt underbart där inne och det fanns mycket att välja på. Vi köpte 4,5 kg som jag tagit med mig hem, haha. Det gick på cirka 100 svenska kronor! Billigt värre! Underbart gott är det också. Sånt här finns inte i Sverige, tyvärr. Man kan ju verkligen säga att det är skillnad på deras och våra bakverk! Våra bakverk i Sverige är ju i princip bara skit om man jämför med detta. Skillnaden ligger både i utseendet, smaken och doften. Detta både doftar och smakar mer! Dessutom kan jag tänka mig att detta inte innehåller lika mycket skit och luft som våra sötsaker i Sverige gör.




Hemresedags! Här står jag på flygplatsen i Tabriz, redo för hemfärd. Jag var sjukt trött efter flera timmars bilresa och mådde dåligt eftersom jag varit otroligt åksjuk och eftersom jag var ledsen för att jag skulle åka hem. Men det gick bra i alla fall, hehe. Har på mig manto (en jacka) och sjal för sista gången.



När jag framkallat korten blir det fler upplagda. Men det tar en vecka, så håll ut :)

11 kommentarer publicerat i Min första Iranresa (2010)
#1 - - lucke:

hejsan, vad göres? :)

#2 - - FRIDA HJÄRTA KEVIN:

SV; Haha okej :D

#3 - - hanna:

haha , inte jag heller faktist , har bara tagit ansikts bilder . men va fin blogg du har ! du kämpar verkligen med inlägg ! :D mee lieke

#4 - - Anna:

sv: Tack! :D



Wow vilken annorlunda och spännande resa!

#5 - - Cissi:

Hoppas du har en fin dag! :)

#6 - - Caroline:

SVAR: Dom vill väl bli av med mynten.. Men vad gör det när vi någon gång i framtiden kommer få euro som har hur många mynt som helst.. :/

#7 - - nicole:

sv. ja visst:)



vad har du för dig nu då?

/Shoppaholly

#8 - - Sandra:

HAHAHA förstår dig.

Är själv från Iran och åker dit där några gånger.

Jag är ju född i Sverige och haha här hemma är det inte som där borta.



Sen liknar din kille david villa haha.

Hur uttalar man hans namn?

#9 - - Peter:

Grattis till din upplevelse! och tack för dina kommentarer på min blogg. Roligt med en till svensk som varit i Iran och skriver om det i sin blogg. Jag längtar att få se dina bilder. Jag älskar att se bilder från Iran och se hur olika delar av landet ser ut. Många svenskar tror att det är svårt eller farligt att åka till Iran. Mina föräldrar särskilt min mamma var oroliga första gången jag åkte till Iran med min fru för tre år sedan. Var inte dina föräldrar oroliga? Nu har mina föräldrar varit 2 veckor i Iran i slutet på september tillsammans med min fru, men jag var inte med. De var positivt överraskade att det var modernt och välordnat och att klädreglerna kändes inte så hårda utan många iranier hade sjalen bara för syns skull. De tyckte det var en större upplevelse än resor till andra länder där de bara varit turister. De åkte till Isfahan och Tehran med min frus syster och man och sedan upp till lilla byn utanför Lahijan i norra Iran, och fick uppleva både storstan och landet i Iran. (Både det moderna och mindre moderna Iran). Pappa var nästan lite förvånad att Tehran och Isfahan var välordnat som vilket annat land som helst.

#10 - - Tinky:

haha jo jag visste att det var valnötter - för att jag följde med min pappa till jobbet när jag var liten. De hade fan ett valnötsträd utanför ingången. jag plockar valnötter där varje år :)

#11 - - nina :

en bra resa och välkommen tillbaka till den svenska .. kan du berätta vilken typ av kultur de har ?? om du har en trevlig resa tykkäänyt från Iran? vad är din åsikt om deras Kultur vacker eller vad? om det är säkert om jag går till Iran för ett par veckor ?? Jag är finsk tjej jag vill veta lite mer.!

Svar: Hej och tack för din kommentar!
Jag har varit där två gånger. Det var inga problem att åka dit, vara där och komma hem igen. Jag hade väldigt trevligt under mina resor. Människorna där älskar besök och människor från andra länder. De är väldigt gästvänliga. Det är väldigt vackert i Iran om man är på rätt ställe. Storstan är fin och naturen är vacker. Det finns floder, gröna områden och vattenfall till exempel. Iran är en muslimsk kultur som är styrt av islamiska lagar, vilket även gäller om man kommer dit som turist. Så som turist måste man som tjej ha sjal på huvudet och heltäckande kläder till exempel. Det är viktigt att man kollar upp saker innan man åker dit så man vet att man gör rätt. Det skiljer sig ganska mycket från våra länder, både gällande religion, seder, lagar och mycket annat. Men människorna där är trevliga, gästvänliga och visar mycket respekt :)
MaryCaroline