Äckliga hundpussar!

Någonting jag alltid tyckt är väldigt vidrigt är alla hundpussar överallt! Hur kan man låta hundar pussa och slicka en i ansiktet? Bakteriehärd och illaluktande dregel värre!


Nu läste jag också på expressen.se att hundar är den stora smittspridaren när det gäller den farliga parasiten dvärgbandmask. Man varnar för att låta sig slickas av hundarna för att undgå smitta. Om en hund har blivit smittad dröjer det 28 dagar innan masken utsöndrar ägg. Därefter kan detta föras vidare till andra hundar, djur eller människor. Äggen kan fastna i pälsen och människor rekommenderas även att hålla en god handhygien efter kontakt med hundar. (Nu handlar detta egentligen om hundar i Uddevalla, Färgelanda, Munkedal och Vänersborgs kommun och främst de hundar som vistas ute i skog och mark och haft möjlighet till kontakt med gnagare. Det handlar i själva verket om de smittade rävarna det varit tal om).


Nu låter det här kanske löjligt, men för mig är det här helt rätt. Jag låter aldrig hundar slicka på mig! Varken i ansiktet eller på händerna. Tycker det är fruktansvärt äckligt. Det spelar ingen roll om det är deras sätt att hälsa. De ska inte hälsa på människor på det sättet, speciellt inte om de inte känner människorna i fråga. För mig är det tillräckligt äckligt när en hund med blöt nos kommer och nosar på min hud eller lägger sitt huvud i mitt knä (ni vet när det blir en äcklig blöt fläck efteråt). Man vet aldrig vilka smittsamma sjukdomar djur bär på. Det handlar inte bara om hundar, tvärtom alla djur. Så fort jag haft kontakt med ett djur tvättar jag alltid händerna efteråt. Jag rör inte mig själv i ansiktet och jag äter heller ingenting innan jag tvättat händerna. Allt för att hålla en god hygien och för att slippa bli smittad av diverse sjukdomar. Dessutom vet man aldrig var djuret har varit med sina tassar eller med sin nos...


PS. Jag hatar absolut inte djur, jag tycker mycket om dem. Men det betyder inte att man låter dem göra som de vill och det betyder inte att man själv ska utesluta god hygien och vara försiktig. DS.


PS2. Jag har själv djur, jag har en katt. Men katter är till skillnad från hundar mycket noga och renliga och även med min egen katt håller jag en god hygien innan jag äter eller pillar mig själv i ansiktet. Man kan aldrig vara för försiktig. DS2.



Hundpuss? Nej, tack!
13 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Mack:

Har du funderat på att söka hjälp för din fobi, det är nämligen en fobi du beskriver?



Du kan uppenbarligen ingenting om hundar. Snittmänniskan du träffar på stan har ca 100 ggr mer bakterier på sina händer än en hund har i sin mun. Har hunden mask så vet man som ägare om detta, det finns massor med diverse kännetecken som vem som helst klarara av att utläsa. Då avmaskar man hunden, sedan existerar problemet inte längre.



Med ditt resonemang så pussar jag hellre min hund på munnen än tar människor i hand, då jag ju har många gånger större risk att drabbas av någon sjukdom vid kontakt med människa kontra hund.

#2 - - Vickilita:

Då ber jag om ursäkt för mitt påstående :) Det är min mamma som talat om för mig att det är/var så eftersom hon själv har spiral. Men det kanske bara var så förr i tiden. Det var ju ändå ca 15 år sen hon sa det, så.. dom kanske har "förnyat" funktionen så att vem som hellst kan ha. Jag vet inte :)

#3 - - BlueRoseCase:

Tack för besöket och kommentaren!

#4 - - Elin:

Hoppas allt är bra annars!

#5 - - sarase:

Tack Mary Caroline :)



Hade jag haft en hund hade jag nog inte haft några problem med att pussa den. Hundar är renare i munnen än vad vi människor är. Men att pussa hundar man inte vet vart de har varit eller när de har varit.. nja då låter jag nog hellre bli ;)

#6 - - Britt-Marie:

Själv jobbar jag inom tandvården och med tanke på vad jag ser där så pussar jag hellre mina hundar. Hoppas det säger en hel del till dig och din fobi. Om du har en man så hoppas jag du har koll på hans hygienvanor både oralt och den övriga kroppen. Gissa om vilka bakterier som en människa bär på. Antar du inte har barn? De är vandrande bakteriehärdar. Engångsligg är inte på tal, då kan du få klamydia, hepatit eller hiv. Å andra sidan kan du inte vara säker på att din man är trogen och du kan få dessa dödliga virus även fast du sköter dig. Nä, jag pussar på min garanterat hiv fria hund som jag borstar pälsen, tänderna, avmaskar och badar. Visst är en katt renlig, den tvättar sig i sin SALIV varje dag lika som en hund. Värt att tänka på. Av någon anledning verkar det som om de människor som har bakterieskräck är de som har/får problem med hälsan typ allergier mm. Lycka till.

#7 - - joanna- Att leva med Aspergers syndrom!:

Just nu är det frågestund i min blogg, ställ en fråga och bli länkad i värmlands största blogg!:)

#8 - - LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!:

Jag hatar också hundpussar, såååå äckligt! Mina föräldrar har flera hundar men låter aldrig dem pussa mig eller något =/ När jag vet att de sprider såna bakterier är jag verkligen glad att jag hållit mig borta från hundpussarna!

#9 - - isabella:

håller med.

Jag pussa aLLTID mina hundar /andras hundar när jag var mindre, men nu när jag är 18 år, så inser jag hur jävla äckligt det verkligen är!

#10 - - Zandra:

Vilken tur att du inte har hund då! kanske lika bra att du håller dig till katter "som är så renliga" Jag har 6 hundar och dom får pussa mig så mycket dom vill bland det mysigaste jag vet iaf

#11 - - Uffe:

Caroline, jag tycker väldigt synd om dig, men de flesta fobier går att behandla. Lycka till!

#12 - - MaryCaroline:

Uffe: Tycka vad du vill, vilket även jag gör. Oavsett om det är en fobi eller inte avstår jag gärna och mina åsikter kvarstår. Tack ska du ha! :)

#13 - - Tilda:

Måste säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?