TV-avgift även för dator?

Nu vill SVT införa TV-avgift även för datorer och mobiler! "Internet måste ses som en självklar del av SVTs kärnverksamhet". Fler och fler tittar på tv-program via datorn eller mobilen. På grund av det behöver TV-avgiften delvis förändras. Det föreslås nu att även internetanvändare ska betala en TV-avgift. Man vill ta efter Tyskland som nyligen beslutat att 2013 införa en avgift som är oberoende av vilken teknisk utrustning som används för att se på TV. Även Österrike, Schweiz och Finland förbereder liknande lösningar. Enligt SVTs VD är det inte möjligt att få pengarna från ett annat håll och att det är viktigt att public service-bolagen fortsätter sitt ansvar att samla in avgiften. Man vill även att SVT ska kunna fortsätta satsa för ett brett programuppdrag som passar alla tittare.



 

I och med förändringen tillkommer detta:

Öppna programarkivet. Folk ska kunna nyttja hela programarkivet och därmed kunna se trettio år gamla avsnitt av Hemsöborna eller trettio dagar gamla avsnitt av Klass 9A. Det skulle stärka den svenska kulturen.

Webben en självklar del av public service. Att kunna se program och nyheter när man vill utan att behöva vänta på TVs sändningstider är en självklarhet.

Delvis förändrad TV-avgift. Det nuvarande fungerar bra. 90 % av hushållen betalar. Men på grund av alla förändringar krävs en förändring även i avgiften. Exempelvis som i Tyskland där man kommer att få betala en månadsavgift för att kunna ta emot kvalificerat public service-innehåll och där avgiften är oberoende av vilken utrustning man använder. 

Brett programuppdrag. För att public service ska vara viktigt krävs att det finns en allmän och stark vilja att använda SVTs utbud.


Vad används TV-avgiften till?
Det handlar om public service. Största delen finansieras av TV-avgifter som samlas in av Radiotjänst i Kiruna. Riksdagen bestämmer hur stor avgiften ska vara. TV-avgifterna ska finansiera drift och investeringar.

(Källa). (Källa 2).


 


Min åsikt: Ska man skratta eller ska man gråta? När ska SVT fatta att TV-licensen är helt förlegad och borde skrotas? När ska de fatta att alla inte ens vill ha SVT i sin TV? Okej, det är bra att SVT är reklamfritt. Men det är väl också nästan det enda. SVT har inte program som passar alla, som de tvärtom vill påskina att de har. SVT gör inte tillräckligt bra satsningar. Det är inte ofta de har någonting man verkligen vill se. Och varför ska man påtvinga människor att betala en TV-avgift även för datorn? Hur ska de veta vilka som verkligen tittar? De kan ju inte kräva att man ska betala om man inte använder deras programutbud på internet! Å andra sidan är det ju exakt vad de gör idag... De påtvingar alla att betala TV-licens, oavsett om man tittar på SVT eller inte. Och ändå kommer det inga bra satsningar och ändå har de inte programutbud för alla. Och hade de tänkt att det ska bli ännu dyrare nu eller? Jag menar, avgift för både TV och dator borde ju bli dyrare. Jag tycker att det räcker med de 500 kr i kvartalet som det är idag. Speciellt för de som är studenter eller arbetslösa är det onödiga och dyra utgifter som man helst vill slippa. Och vem tittar på SVT när det finns kanaler med bättre utbud? Och när så många istället laddar ner det man vill titta på?!


En bättre och modernare lösning vore ju att istället införa ett system där man får betala OM man vill ha SVT. Eller betala efter hur mycket man använder det. Jag har till exempel en box med X antal kanaler. Kanalerna jag betalar för har jag valt själv. Vad är det för fel med ett sådant system? Tror ni verkligen att SVT skulle bli sämre av ett sådant system? Det kan ju knappast bli sämre än vad det redan är och de skulle nog i så fall ändå dra in lika mycket pengar på att införa en typ av abonnemangsavgift istället.


1. Tittar ni på SVT?
2. Betalar ni TV-licensen?
3. Kan ni tänka er att betala en TV-licens även för datorn?


Mina svar på ovanstående frågor:

1. Jag tittar i princip aldrig på SVT. Det enda jag faktiskt tittar på är Melodifestivalen och Dansbandskampen, när detta visas. Och Kalle Anka  på julafton. Annars tittar jag på andra kanaler, som jag faktiskt betalar abonnemangsavgift för. Visst, de kanalerna har reklam, men so what?

2. Jag betalar tyvärr TV-licensen. Detta betalar jag för ingenting. SVT visar ingenting som är av mitt personliga intresse och jag får inte heller ut någonting annat utav det. Jag kan inte heller se att de satsar på någonting nytt och fräscht. Ibland undrar jag vart pengarna egentligen tar vägen?! SVT är dessutom vad jag kallar pensionärs-TV. För min del kan även SVT lika gärna börja med reklam så vi alla slipper betala...

3. Absolut inte! Varför betala mer för någonting man inte ens använder? Ja, jag har en dator och ja, jag har internetabonnemang. Men det betyder inte i sin tur att jag tittar på SVT på internet och det betyder inte heller att jag vill betala en avgift för det för att komma åt deras arkiv med 30 år gamla program. SVT verkar hela tiden tro att ALLA tittar på deras kanaler. Men icke sa nicke! Ett bättre system än nuvarande och ett bättre system än det föreslagna krävs!
10 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - CJ:

I agree!

#2 - - June:

Fy fan, ska man behöva flytta från landet för att de ska fatta att man inte är intresserad av vad SVT kräks upp? Jag har aldrig betalat tv-licens och kommer aldrig göra det. Jag var utan tv i flera år då Radiotjänst ringde ibland, och det sjuka är att de inte ens tror en när man säger att man inte har tv. Jag känner hur många som helst som inte har det, speciellt studenter. Det verkar nästan som om det är en ny generation icke-tv-tittare som växer fram, många unga runt 20-25-årsåldern är inte intresserade av någonting på tv. Men det förstår de inte. OM de ska göra det obligatoriskt kan de väl lägga det på skatten eller någonting så man slipper se skiten genom att få faktura i brevlådan ...



1. Jag tittar väldigt sällan på SVT, det händer bara om jag hälsar på hos någon annan och den personen vill titta på något speciellt.

2. Jag betalar inte. De kan ta sig i röven.

3. Nej.



Jävla idioter. Fan vad förbannad jag blir. Att de dessutom har mage att säga "tack för din donation" i reklamerna när de hotar och tvingar folk till att betala gör inte saken bättre direkt.



Sv: Nej, det andra du sade är tyvärr nästan alltid ett faktum, hehe. Men man måste ju prova för att närma sig :)

#3 - - jennifer - photography:

Tusen tack!

#4 - - Jill:

ja eller hur! :) så himla fina saker!!! :) blir alldeles salig... Vill ha allt!! Trevlig kväll :)

#5 - - Paulina:

Hej! Kika gärna in "Säljes!" kategorin på min blogg, och hojta gärna till om du hittar någonting intressant!



MVH Paulina

#6 - - Micke:

Håller med! Skrota tvånget! Lägg ner DDR-tv!

#7 - - Lilla H:

kunde hålla med dig mera jag hatar den där tv licencen, eller hatar att jag måste betala den då jag inte tittar någonsin på svt

#8 - - C:

Sv: Tack så mycket! Jo men prova, det borde funka. använd mycket hårspray bara, eller om du vill ha en lite mer wetlook och ha håret extra tight längs skallen så dra i lite gelé så borde det sitta som en smäck!

#9 - - Alatariel:

1. ALDRIG! Slutade med den typen av stenålders envägskommunikation för många år sedan. Och det gäller oavsett kanal!



2. Nej, varför skulle jag betala för något jag aktivt valt bort? Och det är exakt den valmöjligheten jag vill ha kvar! Ska jag som konsument inte kunna välja bort något ska det dras som (inkomstrelaterad) "skatt" (kalla det vad-fan-som-helst) av ALLA som betalar skatt ... Lägg ned kontrollapparaten kring det hela, banta till det nödvändigaste, lägg allt annat i annorlunda finansierade kanaler och dra en inkomstrelaterad avgift ungefär så som begravningsavgiften hanteras i dagsläget.



3. ALDRIG I LIVET ... om jag så ska dra dem inför domstolar i flera omgångar ...

#10 - - Pia:

Det kallas svenska maffian! Man påtvingas betala statliga avgifter fastän man inte nyttjar "ändamålet", sen när man ska ta del utav det man betalar, såsom ex sjukvård, sjukersättning, blir man dissad av staten. Vägrar betala tv licens!