TV-avgiftsdebatten del 2

Igår skrev jag ju om att SVTs VD vill införa TV-avgift även för datorer. Jag tycker det är en urusel idé, milt sagt! Debatten fortsätter och många har naturligtvis reagerat negativt på VDns idéer. Det var inte ett dugg överraskande att det skulle få så stort mothugg.


Idag läser jag följande på aftonbladet.se:

"Själva principen med att köpa saker är att du betalar för något du vill ha. Här gör de tvärtom och ska ha betalt vare sig du vill ha deras produkt eller inte". (Johnnie Jageberg, 23, från Kristinehamn). Han menar att den som vill ha en viss tjänst eller vara ska betala för den. Ingen betalning - ingen vara. Vidare undrar Johnnie varför de inte bara begränsar åtkomsten så att bara de som betalar får tillgång till deras kanaler. Tekniken finns redan, det fungerar genom kodning. Ett annat alternativ är att minska deras budget. Även Johnnie undrar hur många som tittar på SVT idag?! Han slår vad om att tittarsiffrorna är rekordlåga jämfört med betalkanaler. (Källa).


Jonas Andersson tycker att TV-avgiften ska läggas på skatten! Det är den enda rimliga finansieringen av public service. Vi betalar fortfarande en av världens högsta skatter, så det måste vara möjligt att utföra. Avgiften ligger på över 2000 kronor per år och slår hårt mott låginkomsttagarna. Enligt Jonas liknar avgifter för datorer statligt förtryck. Public service finansieras genom en avgift och de som inte anmält TV-innehav jagas av kontrollanter, vilket är förlegat och integritetskränkande. Om politikerna inte vill finansiera public service via skatten måste det bli möjligt att kunna välja bort SVT och UR om man inte har råd med avgiften. (Källa).





Min åsikt: Varför i helvete ska man betala TV-avgift bara för att man äger en TV? Det spelar ingen roll om man tittar på SVT eller inte, vilket jag tycker är sjukt. Jag kanske inte ens vill ha SVT och titta på det. Ändå påtvingas jag SVT och att betala avgiften. Och vem säger att jag tittar på TV överhuvudtaget? Kanske jag bara vill använda min TV för att kunna titta på DVD-filmer och för att spela TV-spel?! Det ska Radiotjänst och SVT ge blanka fan i! Det känns ungefär som att man blir straffad bara för att man vill ha TV. Alla avgifter hit och dit. Först var man tvungen att skaffa en box för att ens få in några kanaler. Sen var det abonnemangsavgifter. Sen är det TV-avgifter och bredbandsavgifter. Och nu vill man även införa TV-avgift för datorer. Det räcker med avgifter som det är! Vi har för fan inte råd med fler avgifter! Dessutom finns det som sagt bara skit på SVT!


Att lösa detta med skatter är inte heller en bra idé! Då blir det ju samma sak i alla fall, att alla får betala för något man inte ens vill ha eller betala för. Det enda som är bra med det är att ingen kan smita ifrån avgiften, det blir inte orättvist mot de som faktiskt betalar. Men det känns ändå skitsamma i den här frågan. Dessutom, ska de då höja skattenivån eller ska de ta det som behövs från andra områden? Ska exempelvis sjukvården få lida för att TV-avgifterna ska betalas? Eller varför inte skolorna? Detta fungerar inte heller! För vi in nya områden som ska betalas med skatter måste det minskas i andra områden, vilket är bedrövligt! Mycket pengar går förlorade om vi rör så mycket som en sketen procent i något område!


Nej, jag håller med Johnnie Jageberg. Låt de som vill ha SVT betala sina avgifter och låt dem få in kanalerna. De som inte betalar ska inte få in kanalerna! Samma sak gäller på nätet. Det är inte svårt att genomföra. Det är bara SVT och staten som är så trångsynta och vill få in så mycket kosing som möjligt utan att ge ett skit tillbaka!
4 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Malin:

håller med dig :s

#2 - - juliciouz:

hahah, det ligger kanske i åldern, jag är snart 16 ;)

#3 - - Alatariel:

Kan de dra en kyrkoskatt/begravningsavgift på skattsedeln kan de lika gärna dra en sådan avgift för något man som konsument INTE ska kunna välja bort ...

det behöver m a o inte påverka andra områden i samhället ALLS utan behöver bara vara en öronmärkt "skatt" (jag lägger mig inte i om det kallas skatt eller avgift eller vad-fan-som-helst) som ALLA skattebetalare betalar ... helst förstås inkomstrelaterad så inte låginkomsttagare drabbas orimligt hårt ...



Vad jag vill ha är att man SKA KUNNA VÄLJA BORT TV - och kan man inte det (så som Hamilton verkar vilja hävda) så ska de sluta hyckla och ta det via skattsedeln ... nivån kan vi alltid diskutera senare ...



jag har byggt mina egna datorer sedan typ 1996 - och INGEN, absolut INGEN av dem har jag byggt för att titta på "tv" med!



De ska ge fan i att försöka kräva alla med internettillgång på över 2000 kr om året för att de själva VALT att lägga ut något på internet och är för korkade för att lösenordsskydda sin tjänst ...



(och nej, jag är ingen tonåring, jag fyller 40 i sommar)



#4 - - Anonym:

fördelen med skattefinansiering är dessutom att du kan lägga ned hela deras jävla kostsamma kontrollapparat med alla snokande privatdetektiver och folk som tar sig rätten att ringa runt och kolla hur folks förhållanden ser ut och vem som ligger med vem ... (aka definition av hushåll) ...