Akne-kampen

Jag har lidit av akne i många år. Det började redan i de tidiga tonåren, och idag är jag 26 år gammal och det har fortfarande inte försvunnit. Det handlar både om pormaskar, förstorade porer och vanliga finnar och talgkulor, eller vad man ska kalla dem. Dock har jag aldrig haft stora bölder, vilket jag är väldigt glad över. Och egentligen syns min akne inte så väldigt tydligt, men eftersom jag är mycket medveten om problemen själv så... Tidigare har jag inte brytt mig om att uppsöka läkare för problemen och det har jag heller inte idag någon större lust med. Men attan vad trött jag är på aknen! Nu håller jag på med en hemma-behandling, egenkomponerad. Och gissa vad! Det fungerar! ;) Äntligen håller jag på att få bukt med min hy! ;) Eftersom det fungerar på mig tänkte jag dela med mig. Kanske fungerar det på fler, vem vet?! :)



1. Dove Beauty Cream Bar

Okej, det låter kanske aningen skumt att använda sådan här tvål i ansiktet. Men den är superbra! Du behöver inte ens använda särskild tvål eller medel för att ta bort sminket, den här tvålen tvättar bort även det (dock vet jag inte med vattenfast smink eftersom jag inte använder det, där behöver du nog ändå använda speciella produkter). Efter att ha tvättat ansiktet med den här tvålen känns ansiktet mycket renare och lenare än vid användning av andra rengöringsprodukter. Den torkar inte heller ut huden eller svider i ögonen utan är mild och skonsam.



2. Aco acnelösning

Den här produkten köps på Apoteket och innehåller salicylsyra. Den förebygger och mildrar mild till måttlig akne och motverkar igentäppta talgkörtlar. Den rengör på djupet och hämmar bakterietillväxten. Det kan svida rejält när du använder den här produkten. Det känns både i huden och i ögonen. Bäst är nog att du blundar vid användning. (Nej, du ska inte använda denna PÅ/I ögonen, men det känns i ögonen ändå). Jag har sett resultat ganska snabbt när jag börjat använda denna. Huden ser mycket friskare ut och blir mer skimrande. Dock kan den torka ut huden ganska mycket, så man får se till att återfukta med hudkräm efteråt.



3. Stioxyl


Stioxyl finns i två olika styrkor, 5% och 10%. Du ska alltid börja med att testa den svagaste! Stioxyl bromsar tillväxten av bakterier i talgkörtlarna och motverkar att de bli tilltäppta. I början ska du använda Stioxyl en gång om dagen och helst tvätta av krämen efter några timmar. Efter några dagars användning kan du låta det sitta kvar och efter ytterligare en tid kan du även använda krämen två gånger om dagen. I början kan din hud bli röd och flagande, så nattlig användning är då att rekommendera. När du använder den här krämen ska du inte sola, varken i solen eller i solarium. Krämen är blekande, så undvik att få det på kläder och på färgat hår. När jag började använda Stioxyl applicerade jag den på kvällen. Men jag tvättade inte av den, jag struntade i det. Jag blev inte ett dugg röd, men min hud flagade som tusan de första dagarna. Inte ens fetaste hudkrämen hjälpte. Men huden vande sig ganska snabbt och jag kunde snart använda krämen två gånger om dagen. Och jag tycker att Stioxyl har hjälpt väldigt mycket. Det uppkommer inte lika många inflammerade finnar längre, varken stora eller små. Och de få som kommer försvinner snabbt med hjälp av den här produkten!



4. Hudkrämer

Att återfukta efter att ha använt ovanstående produkter är väldigt viktigt för att inte torka ut huden. Om din hud torkas ut för mycket kan produkterna få motsatt effekt och producera mer talg istället, vilket leder till fler finnar. Inte att rekommendera alltså! Använd en dagkräm på morgonen och en nattkräm på kvällen. Förut hade jag aldrig använt nattkräm, men nu när jag börjat med det har jag insett vikten av det. Det är stor skillnad på att använda nattkräm och andra krämer. I alla fall om jag tänker på den nattkräm jag själv använder. Jag använder NatuVive almond strengthening night cream. Den innehåller naturlig mandelolja och är perfekt för väldigt torr hy. Den hjälper huden under natten och under sömnen att stärka den naturliga skyddsfunktionen. Den lugnar och stärker även huden. Efter att jag började använda den här nattkrämen har min hud inte varit lika torr och de röda märken jag fått efter aknen har börjat läka mycket snabbare. Huden känns dessutom mycket friskare överhuvudtaget med den här krämen. Jag rekommenderar verkligen den här nattkrämen!


Man får ha tålamod med behandlingar. Det kan ta flera veckor och upp till flera månader innan man ser ett resultat. Jag tror att jag har hållt på i ungefär 1,5 månader nu, och jag ser skillnad. Men det är lång väg kvar... Och jag ger inte upp!

7 kommentarer publicerat i Mode/skönhet/hälsa
#1 - - Minnie:

jag har också haft problem med akne men jag använda först clinque tre steg program och sen började jag använda ppiller yasminelle och det hjälpte

#2 - - emma:

haha aa, fin blogg!

#3 - - mia:

Tack för tipset! Jag är 23 o har samma problem som du, har också lidit av acne alldeles för länge. Ska prova din idé :)

#4 - - dia:

Det jobbiga är ju tålamodet med det här. man vill ju se resultat direkt:(

Men jag får ligga i lite till så kanske jag lyckas som du.

#5 - - jennifer:

använder du stifoxyl i hela ansikte ? jag gjorde det förut o det funkade super bra men sen bytte jag till ett receptbelagt som heter finacea som va ur dåligt, vet inte varför jag provade ett nytt. och nu har jag gått tillbacka till stifoxyl och användt i ca 3 dagar nu bara på kvällen då sen torkar jag av det på morgonen , och nu har det blivit helt kaos är röd om hela kinderna fläckvis ser helt hemskt ut som om jag typ bränt sönder huden o har massa röda pigmentförändringar , är helt desperat har aldrig reagerat såhär på produkten förut , förutom första gången ahg änvände det för ca 1 år sen .. är så rädd att det inte försvinner :(!

#6 - - MaryCaroline:

Jennifer: Ja jag gjorde det i början. Blev tyvärr helt röd och väldigt väldigt torr, var ingen hit. Men huden vänjer sig efter ett tag och man får även använda återfuktande emellanåt för att inte flaga. Men det där du beskriver låter ju konstigt. Kanske har de ändrat någonting i sammansättningen i produkten?

#7 - - carro:

hej vill bara ge dig ett litet tips känner igen mig väldigt mycket när du beskriver din hy.. nej finnarna jag får syns knappt heller men är som dig väl medveten om det vilket gjort mej helt fixerad av min hy tyvär jätte jobb igt,en finne kan första en hel dag för mej haha sorligt men sant..aja mitt tips som gjort mej helt finnfri förutom någon enstaka under mensen,

kväll.stifoxyl 10% hela pannan,näsa haka.övriga ansiktet acinyl cream



morgon:acinyl cream i hela ansiktet.

förlåt för ett långt inlägg, men vet själv hur dryg akne kan vara speciellt när man är över 20.

ha det bra :)