Smala skyltdockor - okej eller inte?

Okej, trådsmala skyltdockor har funnits hur länge som helst. H&M, Gina Tricot, Lindex, BikBok, KappAhl, Vero Moda och så vidare... Finns det någon klädaffär som inte har använt sig av väldigt smala skyltdockor? Och handen på hjärtat... Hur många av er reflekterar EGENTLIGEN över hur smala skyltdockorna egentligen är bakom kläderna? Vad tittar ni egentligen på i skyltfönstret? Kläderna eller hur smala dockorna är? Står ni där och analyserer eller inte?

Gina Tricot hade förra veckan invigning av deras flaggskeppsbutik i Stockholm och köpte in trådsmala skyltdockor. Radioprataren Cissi Wallin rasar mot dockorna och startar uppror på nätet. Några hundra personer har skrivit under och många har kommenterat och blivit arga över de smala dockorna och krävt att dockorna försvinner. Cissi Wallin blev riktigt förbannad över hur smala dockorna var och säger att man inte är så smal om man inte är svårt sjuk och att man som ung är väldigt påverkningsbar. Gina Tricot har hävdat att dockorna är konst...

Företagets marknadschef Victor Appelqvist tycker inte att dockorna inte representerar kundernas utseende. Vidare påstår han att det inte är ett skönhetsideal de vill visa upp, utan ett uttryck för mode, med roliga dockor som har mer uttryck än vanliga dockor som liknar människor...

Barnpsykologen Hanna Thermaenius är skeptisk till de smala skyltdockorna. Hon menar att sådana här dockor blir norm för ungdomar och påverkar ungdomar till att känna sig fel och fula. Vidare säger hon att det finns en risk att ungdomar börjar manipulera kroppen, träna mer och äta mindre och utveckla ätstörningar. Hon tycker att klädkedjor borde ta större ansvar eftersom de riktar sig till ungdomar som är extra känsliga och kan ta stor skada när kroppen växer.

Victor Appelqvist har dock nu bestämt att det är viktigt att lyssna på konsumenterna och att de ska byta ut dockorna och ber om ursäkt om någon har tagit illa upp.


Skyltdockorna i Gina Tricots skyltfönster...


Min åsikt: Helt ärligt nu... Visst är det hemskt att dockorna är så smala och icke korrekta anatomiskt och etiskt sett. Och visst är de kanske fula som stryk. Klädbutikerna sätter kläderna på väldigt smala skyltdockor för att plaggen ser bättre ut på dessa skyltdockor i uppvisningen. Dessutom nålar man kläderna så att de faller och sitter ännu snyggare, vilket vi konsumenter inte ser. Men vad ska vi göra åt det?

Malin Wollin verkar tycka att det ska finnas någon typ av minimikrav, både på modeller och på skyltdockor, att de ska motsvara en levande kropp i storlek. Hon verkar reagera både på modeller och på skyltdockorna och hävdar att ingen av oss vuxna kvinnor vill se ut så där. Vidare undrar hon vad tonåriga tjejer tänker när de ser de smala dockorna, om de tänker att det är sjukt eller att det är sjukt snyggt?! Själv vet hon inte, men hon vet vad hon tänkte när hon var ung: "ju smalare desto bättre". Visst, jag kan hålla med Malin Wollin till viss del, men överreagerar hon inte lite här? Precis som Cissi Wallin och vissa andra... Visst är det kanske fel att i princip ALLA skyltdockor är väldigt smala, visst borde det kanske finnas en större variation, både på marknaden i allmänhet och inom ett och samma företag. Detsamma kan man ju då säga om modeller... Men visst finns det många vuxna kvinnor som vill vara smala och visst finns det även många unga tjejer som vill vara smala. Men det beror inte bara på att klädkedjorna använder sig av väldigt smala skyltdockor och det beror inte bara på att modehusen använder sig av väldigt smala modeller. Nej, det är mer än så som ligger bakom. Och ja, jag har också varit ung tonåring och det var inte överdrivet länge sen. På min tid ville jag inte vara smalast och det ville ingen av mina vänner heller. Det var fult att vara överdrivet smal... Inte blev vi påverkade av modeller och skyltdockor inte. Och inte heller av smala Barbiedockor eller andra så kallade ideal och normer skapade av samhället. Och det känns som att vissa glömmer att det faktiskt finns människor som nästan ser ut så där, som de smala skyltdockorna, och det utan att ha ätstörningar. Det finns andra orsaker bakom, vilket många verkar glömma. Jag kan tänka mig att vissa av DEM tar illa vid sig av att höra kränkande kommentarer mot smala modeller och dockor...


Men handen på hjärtat... Vem står och överanalyserar skyltdockorna på shoppingrundan? Tittar vi på dockorna eller på kläderna? Vilket är det vi köper för att sedan använda? Jag kan bara tala för mig själv... Jag tittar aldrig på dockorna, jag är inte intresserad av det. Jag är intresserad av plagget eller väskan eller skorna eller vad det nu kan vara! Och är jag intresserad av plagget jag ser provar jag det. Sitter det bra på MIN kropp köper jag det. Sitter det illa, hänger jag tillbaka plagget där jag tog det. Kanske passar det också bättre på någon annan?! Är det svårare än så? Varför analysera allt som finns bakom och varför låta sig påverkas? Och som jag sa, det finns mer som påverkar ungdomarna än smala modeller och skyltdockor, det är mer än så som ligger bakom. Dags att lägga ner klagomålen på dockorna och modellerna? Dags att hitta andra orsaker och verkligheter bakom kanske? Och dags att börja fokusera på er själva istället för på det som kallas ideal och normer i samhället...! Så länge vi låter oss påverkas och så länge vi reagerar och diskuterar ideal och normer kommer det att finnas kvar!
2 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Alexandra Kjellman:

Jag har precis tagit mig ur ett par års anorexia, och om jag ska tala för mig själv så kan jag utan tvekan säga att jag inte påverkas det minsta av skyltdockorna och hur de ser ut. Jag kollar inte på dem, utan på kläderna, och tror faktiskt att det gäller det flesta i min umgängeskrets. Ingen jag känner vill se ut som en skyltdocka, man vill se ut som människor.

Sen att de mänskliga idealen i vissa fall är alldeles för magra, det är en helt annan sak! ;)

#2 - - Bella:

Jag tittar, jag fasar, blir livrädd över hur modevärlden tar över idealen. Ju smalare skyltdockor och modeller desto mer felvriden syn på kvinnokroppar får vi. Jag tittar på skyltdockor och ser anorektiska tjejer istället för det där svarta. Ingen normalbyggd tjej kan få på sig o se ut som man ser i skyltfönstret. Ser man ett plagg, "YES den här va suuuupersnyggt! VIIILL HAAA!" Prövar plagget, "MEN GUD VA TJOCK JAG SER UT I DE HÄR!!! Så här ska de väl ändå inte se ut?"

Går därifrån, skamsen och fått en törn i självförtroendet.



JAG måste ändra på MIG för att passa in i deras värld. Borde det inte vara tvärtom?