Dagens diss!

Gårdagens diss handlade om svettlukt. Dagens diss handlar också om lukt. Idag handlar det om rökelse. Rökelse kan användas i olika syften och på olika sätt och är en väldigt gammal metod. Rökelse används till exempel för att få väldoft och för att sprida harmoni och trivsel och en orientalisk känsla. Rökelse används också i religiösa sammanhang, till exempel inom islam, buddhismen och olika typer av kyrkor. Rökelse i hemmet är absolut ingenting jag skulle vilja ha, varken för stämning eller avslappning eller för vad som helst. Jag tycker att det är allt annat än väldoft, det luktar vedervärdigt, det luktar alldeles för starkt och speciellt. Jag skulle inte kunna vara hemma om vi hade rökelse hemma! Sen vet jag inte hur många gånger varje dag jag känner lukten av rökelse, antingen från människor på offentliga platser eller när jag går förbi lokaler och lägenheter där lukten sipprar ut. Lukten är fruktansvärt genomträngande och jag tycker det kan vara otroligt respektlöst att använda sig av rökelse som sprider sig, speciellt bland andra människor. Värst är det ju för alla som inte tål starka lukter överhuvudtaget. Använder man sig av rökelse hemma eller i religiösa sammanhang på religiösa platser eller var som helst, som fastnar på kroppen och/eller i kläderna, varför inte se till att tvätta av sig lukterna och byta kläder innan man ger sig ut bland folk och visa lite hänsyn till andra?
Lämna kommentar publicerat i Hiss / Diss