Öppna förskolan i morse

Just det, jag var ju på öppna förskolan i morse. Det var väldigt trevligt faktiskt. Kul att träffa andra mammor och prata lite om olika saker :) Jag var där klockan 9 redan, jag var först in, haha. Men jag gillar att komma först när det är någonting. Då ser man vilka som kommer och man får en bra chans att hälsa på folk. Man får en bra överblick helt enkelt, både på folk och på själva stället i sig.
 
Först var det fri tid för alla barn och föräldrar. Då satt vi och pratade medan de lite större barnen lekte. Träffade förresten flera mammor jag känner igen sedan förut plus några nya, så det var kul. Kände att jag fick en bra kontakt med dem. Framöver kommer jag säkert få kontakt med fler, man hinner inte prata med alla på ett tillfälle.
 
Sedan var det sångtajm. En kille/pappa spelade gitarr och vi fick sjunga barnvisor. Men shit, jag som trodde att jag kunde en massa barnvisor! Icke sa nicke! Idag gick det upp för mig att jag inte alls kan speciellt många barnvisor :S Jag sjöng med i de jag kunde i alla fall...
 
Efter sångtajmen var det fikadags. Då satte vi oss i fikarummet och fikade och fortsatte att prata. Och vi pratade så länge att det gick lite över tiden, haha. Men det gör nog inte så mycket... 
 
Jag är nöjd och glad över öppna förskolan och att vi gick dit. Jag kommer nog gå dit med Angela fler gånger för att få träffa andra mammor och få prata lite. Angela får väl kanske inte ut så mycket av det ännu när hon är så här liten. Men jag tror ändå det är bra för henne också att få komma ut och träffa lite annat folk och se andra barn redan från början. Och så tror jag att det även är bra för så här små barn att få delta i sångstunder, även om det inte kan sjunga själva. Jag tror det är "nyttigt" för dem att det presenteras så tidigt som möjligt i livet så att de utvecklas på ett annat sätt. Nu tror jag såklart inte att det är dåligt att inte delta i sådana här aktiviteter, men jag tror som sagt att det är bra för både mammorna och barnen :)
 
Jag kommer nog som sagt fortsätta att gå till öppna förskolan. Det finns två tillfällen i veckan, på måndagar och torsdagar. I början nöjer jag mig kanske med en gång i veckan då jag även har föräldragruppen på bvc 6 gånger till framöver... Därefter får vi se om jag kanske utökar det till 2 gånger i veckan. Beror ju lite på vad man orkar med. Det var ju inte så populärt att väcka Angela tidigt i morse heller då hon gärna brukar sova ända till 10-tiden och som jag förstått det ska man helst inte ens väcka så här små barn... Men jaja, vi får se helt enkelt :)
En kommentar publicerat i Livet som mamma, Vardagsliv, tankar och åsikter;
#1 - - Riikka:

Vi var på ÖF några gånger men det var inte något för oss. Däremot känner jag folk som gick och dom flesta tycker nog det är ganska roligt. Jag är nog bara inte "den sortens förälder" som gärna sitter och umgås med andra föräldrar på det viset.

Svar: Nej, jag har förstått det som att det faktiskt inte "passar" alla. Vissa sitter hellre hemma och umgås, vilket jag gärna också skulle göra :) Och vissa är mer hemkära och umgås helst med bara familjen, vilket iofs också är fullt förståeligt :)
MaryCaroline