Dagens middag

Dagens middag blev tacolasagne, mums! Och jag lovar, det är godare än det ser ut på den slafsiga bilden, haha ;) 
 
 
 
 
Sitter nu i ett litet amningspass och sedan är det dags för nattamning och nattning. Därefter är det egentid som gäller. Får se om vi tittar på någon film till kvällsfikat, somnade ju tyvärr under gårkvällens film (Wrath of the titans). Får se hur vi gör, sambon vill säkert titta på någonting i alla fall :)
10 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Pelle:

Hej.
Fin och välskriven blogg du har.

Såg att du kommenterat i en annan blogg att du hellre födde barn än lagade hål i tänderna/borrade.

Hoppas du inte haft allt för många hål i dina tänder då?

Trevlig helg.
/Pelle

Svar: Hej ock tack! Ja, faktiskt så gör jag det :) Har väl inget emot att gå till tandläkaren, men borra hål är riktigt obehagligt tycker jag. Har inte haft så många hål, men tillräckligt :P :)
MaryCaroline

#2 - - Pelle:

Så lite så.

Oj låter som det är sjukt obehagligt att borra, är det lika sjukt hemskt även när du är fullt bedövad?

Nu de senaste åren hoppas jag du sluppit borren för det är ju inte helt skoj för plånboken heller?

Du får borsta och "tandtråda" och skölja med flour...

Trevlig fortsättning.
/Pelle

Svar: Nja, man slipper åtminstone smärtan, men obehaget är fortfarande där... Nepp, inga borrningar på flera år nu :)
MaryCaroline

#3 - - tess:

Åh det är ju så gott !^^

Svar: Riktigt smaskigt :)
MaryCaroline

#4 - - Pelle:

Oj hoppas jag inte är för frågvis nu men...

Hur menar du med obehaget av borrningen?
Är det men skall vara lite skraj för att laga, om man aldrig veterligen har gjort det tidigare?

Du har haft "turen" att inte ha behövt borra sen du började få betala för din tandvård?

Trevlig fortsättning och hoppas du fått njuta av sommarvädret.
/Pelle

Svar: Haha :P Trots bedövning känns det :P Och ljudet är obehagligt... Nej, tror inte jag betalat för att laga hål faktiskt, om jag inte minns fel... Tack detsamma! :)
MaryCaroline

#5 - - Pelle:

Okej.

Men sen när de väl borrat klart är det inga problem eller obehagligt att göra själva plomben/lagningen?

Hoppas du går regelbundet till tandläkaren på kontroll så de kan "hitta" hålen i tid?

Hoppas midsommar varit bra och att helgen fortsätter så.
/Pelle

Svar: Nepp, inga problem sen :) Japp, går en gång om året :) Tack detsamma :)
MaryCaroline

#6 - - Pelle:

Okej, vad skönt.
Men det känns som du skrämt upp mig lite. ;-)

Du har sluppit att få några av dina hål lagade med amalgam eller vad det heter?

Hoppas du redan hunnit bocka av det besöket för i år då?

Trevlig fortsättning.

Svar: Tror inte de använder amalgam på Folktandvården längre :) Nepp, i år har jag inte fått kallelse ännu :)
MaryCaroline

#7 - - Pelle:

Okej.
Men du känner till amalgam och vet inte om du har det i dina lagningar eller?

Då har du det roliga att se fram emot. ;-)
Har du sånt frisktandvårdsavtal på Folktandvården eller?


Svar: Jodå, känner till det och som jag förstått det är amalgam i tänder till och med förbjudet nu för tiden :) Så jag antar att det inte är det jag har i mina tänder. Nej, på grund av olika orsaker skulle mitt avtal bli dyrt samtidigt som det skulle vara onödigt att ha det tydligen.
MaryCaroline

#8 - - Pelle:

Okej, ja som jag förstått det så är det grått/silvrigt så det borde du sett om du hade i någon tand?

Oj är det för att du har mycket lagningar,krånglande visdomständer eller "uppbyggda" tänder som ditt avtal skulle bli så pass dyrt?

Hoppas du inte tillhör de stackarna som ofta har problem med tandsten.

Trevlig söndag.
/Pelle

Svar: Jo, ser ut som matt silver och det har jag inte :) Är samma färg som tanden. Antar att det är någonting plastigt. Ja, jag har 4 uppbyggda framtänder och tandsten har jag varenda gång trots all tandborstning och trots munskölj. Är tandhygienist varje år på grund av det.
MaryCaroline

#9 - - Pelle:

Okej, du verkar ha väldigt bra koll!

Så alla dina fyllningar och lagningar "flyter" ihop med tanden och syns inte alls?

Aj hoppas du fick de uppbyggda innan du fick betala för det och att de fungerar bra?

Fast tandsten är piece of cake att skrapa bort enligt dig jämfört med borren eller?

Kör du med eltandborste annars kan det vara ett tips.

Hoppas jag inte är för nyfiken och frågvis, men du verkar ha riktigt bra koll.

/Pelle

Svar: Nej, jag kan inte se dem i alla fall :) Men det är klart. Tar man en skarp liten lampa och en liten spegel kanske det syns, men det gör man ju inte :) De första gångerna betalade jag ingenting. Först var jag under åldersgränsen för att betala och sedan fick jag ut på försäkringen. Men tyvärr är det inte så hållbart så har man otur kan det gå sönder flera gånger. Det har nog gjort det 2 gånger och då har jag själv betalat. Har tyvärr inte testat att få ut det på försäkringen, det skulle man nog ha gjort. Förhoppningsvis kan jag byta ut till någonting mer hållbart inom en snar framtid, typ kronor eller nåt. Men det kostar ju en del det med... Har inget emot att skrapa tandsten, känns lite konstigt efteråt bara med blödande tandkött och lite skrovlig yta på tanden, men det är ju snart borta :) Nej då, det är ingen fara :)
MaryCaroline

#10 - - Pelle:

Okej.
Det är inte förrens tandläkaren sätter upp röntgenplåtarna och visar dem för dig som du ser lite "fläckar" här och var i tänderna efter fyllningar och reparationer eller?

Men du är så pass ung väll så du fick lite av dina tänder plastade eller vad man kan säga i i tidiga tonåren?

Men du klarade dig i från rotfyllning i de fyra som du slog sönder?

Jo precis sådana grejjer med kronor och sånt kostar ju som sagt hiskerliga summor.
Är sjukt att tandvården skall vara så pass dyr i Sverige...
Är det nu på senare tid du har börjat tänka på att göra iordning dessa tänder ordentligt?

De har aldrig provat med "ultraljud" på dig för att ta bort tandstenen sägs vara lite mer skonsamt.

Annars är eltandborste något jag kan rekommendera har fått för mig att det gör lite skillnad och lite renare.

Trevlig måndag.
/Pelle