Fredag och jobbsnack

Fredag idag. Redan? Dagarna bara försvann. Ändå har jag inte varit ute någonting på hela veckan! Har stannat hemma med Angela. Det är så ruggigt ute och hon har ju varit förkyld. Hon har fått vara hemma i värmen och i lugnet och vi har inte riskerat att hon åker på någonting mer samtidigt. Det har gått bra faktiskt och hon är mycket bättre. Är väl svårt att undvika smittor och man kan ju inte vara hemma jämt, men den här veckan har det faktiskt känts rätt skönt ändå och ja, sjuka barn ska vara hemma anser jag, egentligen. I den mån det går åtminstone. 
 
Har satt upp adventsstakar i alla fönster nu i dagarna och städat och donat och letat arbeten. Idag har jag skickat in en ansökan faktiskt. Har sökt ett arbete som kommunikatör i Katrineholm på Sörmland vatten & avfall AB. Låter kanske så där när man bara hör detta, men det låter bättre när man läser platsannonsen, hihi. Skulle säkert kunna vara någonting för mig i och med min utbildning, samt att det ger mig den erfarenhet jag behöver och även hur jag är som person. Sen skulle det inte heller vara så långt till jobbet, tar ju bara en kvart med tåget och så är det max 10-15 minuters promenad. Tänker lite på restid och på Angela också. Perfekt! Men men, söker såklart fler arbetenkonkurrensen är så hård om alla jobb och jag egentligen inte har någon erfarenhet. De flesta arbeten jag hittar finns i Stockholm och då är det en restid på 1 timme dit och 1 timme hem, plus att man får räkna med en halvtimme att ta sig till jobbet i Stockholm också, även om jag bara söker rätt centralt. Så man får räkna med 2,5 timmes restid om jag ska arbeta i Stockholm och då tänker jag att det ska vara ett arbete jag verkligen vill ha plus att det ska vara rätt bra lön på det. Tänker lite på att restiden är rätt mycket och att det kostar att resa plus att vi får en extra utgift sen när Angela ska börja på dagis. Jag kan ju inte gå och förlora en massa pengar på att arbeta i en annan stad plus det där med dagisavgiften. Det kommer bli ungefär 3000 kronor extra i månaden och det måste jag tjäna in tänker jag. Det bästa för mig och för familjen vore egentligen ett arbete i Flen eller Katrineholm, men som jag känner tjänar man samtidigt mer pengar uppe i Stockholm, rent allmänt alltså. Samtidigt känner jag att jag får helt enkelt ta det jobb jag får, om jag får något... Jaja, svammel, vi får se helt enkelt. Jag söker alla jobb jag hittar som kan passa mig så får vi se.
 
Nu ska jag fortsätta lite och sedan ska jag ställa mig vid kvinnans plats i hemmet - spisen! Ha en bra fredag! :)
En kommentar publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Sofia:

Jobbigt att söka jobb tycker jag. Men du jobbade på kafé innan va? Varför vill du inte det längre? :)

Svar: Skitjobbigt. Jo, jobbade där i 1,5 år. Känner att det är dags att göra nåt annat och jobba med nåt jag egentligen vill, även om jag egentligen trivs, och som faktiskt ger högre lön. Tyvärr tror jag inte det går ihop sig ekonomiskt om jag blir kvar på cafét. Tänker på alla utgifter och att Angela blir äldre och att vi även ska spara pengar plus att jag även tänker på ifall vi får fler barn. Mycket i mitt lilla huvud att tänka på :)
MaryCaroline