Läkarbesöket

Så där, då är läkarbesöket avklarat. Först fick jag komma in till läkaren som ställde lite frågor och som berättade vad vi skulle göra. Därefter fick jag gå till labbet för provtagning. Stick i fingret. Blodvärde, blodsocker och vissa allergier skulle testas. Fick därefter gå tillbaka till läkaren och vänta lite grann samt att läkaren kontrollerade blodtrycket och lyssnade på hjärta samt lungor. Svaret på blodsocker och blodvärde kom rätt snabbt. Så här långt såg allt normalt ut. Sedan kom sköterskan som tagit blodprovet och sa att hon tagit fel allergitest. Istället för allergitestat för vuxna hade hon råkat ta allergitestet för barn. Det skiljer sig nämligen lite åt. I testet för barn ingår mjölkallergi och i testet för vuxna ingår mögel, men inte tvärtom. Som några exempel alltså på vad som skiljer sig. Så det var bara att gå tillbaka till labbet för ett nytt prov. Jag fick alltså båda testerna. Fick därefter vänta en lång stund och till och med läkaren undrade varför det tog så lång tid. Han kollade uppgifter i datorn och gick fram och tillbaka mellan sitt rum och labbet, men inget svar. Sedan kom svaret och förklaringen var tydligen att labbet trodde att de inte skulle föra in det så snabbt eftersom det inte visade någonting och eftersom de inte visste att jag satt och väntade på svaret. Men vadå, resultat ska väl för tusan in ändå och det på en gång kan man tycka. Men nåja, svaret kom i alla fall och proverna visade ingenting. Ingen mögelallergi och ingen kattallergi till exempel. Men problemen är ju ändå där liksom. Och läkaren ställde lite fler frågor och vi pratade lite mer. Tyvärr har de inga fler allergitestar på vårdcentralen här. Men läkaren tror ändå att det är någon allergi. Troligtvis är det någonting i luften här hemma. Vet bara att det inte är parfymer, för det har jag inga problem med. Varken våra egna eller andras parfymer och problemet är ju som sagt bara här hemma. Läkaren tog till och med fram sin parfym och sprutade i rummet, men jag reagerade såklart inte på den. Jag berättade att det finns grannar som röker och om lukterna från grannen ovanpå. Läkaren sa att det mycket väl kan bero på det eller att det finns någonting annat som kommer in i ventilationssystemet. I alla fall att någonting ligger i luften här hemma som jag reagerar på. Jag fick medicin utskriven för 2-3 månader, både allergitabletter och nässpray. Men nu när vi ska åka bort är det ju troligtvis ingen idé att ta dem då vi ska vara borta så länge, så det får vänta till vi kommer hem. Vi får se vad som händer framöver med mina besvär, om det blir bättre eller om det kvarstår. Jag ska alldeles strax skicka iväg ett mail till min hyresvärd och berätta att jag varit hos läkare nu och tala om att det inte var mögel som jag först hade misstankar om. Men jag ska be värden att säga till grannarna att de inte ska röka inne eller hålla på med andra lukter. Både på grund av mina egna besvär och på grund av att det faktiskt är rökförbud här, vilket gäller både cigaretter och rökelse. Inomhus då alltså. Tänker även på att besvären kan bli värre eller att alla barn i huset också kan drabbas och att det finns fler boende som kan bli sjuka. Får se vad värden svarar. Nu vet jag i alla fall hur mina värden ser ut och vilka allergier jag inte har, det vill säga bland annat katt och mögel.
3 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Anna:

Hej!
Jobbigt att de inte hittade nån orsak, även om de är skönt att de såklart inte är pälsdjursallergi, eller nåt annat. Men spännande nu när ni åker bort, om de nu är nåt hemma så borde du ju vara symtomfri i flera veckor. Kommer de sen tillbaka när du kommer hem så är det ju helt klart någonting hemma.
Ha en jätte trevlig resa! Längtar tills ni kommit hem så man får läsa om allt ni varit med om, och se bilder hoppas jag! :)

Svar: Ja, tycker det är skönt att det inte var pälsdjur eller mögel i alla fall. Ja precis, det kan man ju tycka att jag ska vara :) Tänker lite så där jag med faktiskt. Tack så jättemycket :) Kommer skriva massor och såklart visa bilder ;)
MaryCaroline

#2 - - mostwanted.blogg.se:

Jag har lite liknande problem som dig. Ont i huvudet för jämnan. Har precis läst på om mögel och det är väldigt sällsynt att man är allergiskt mot det men man kan ändå bli sjuk av det då det påverkar kroppen att sätta igång vissa processer. Vi ska ta hit anticimex att göra en fuktkoll. Det tycker jag att er hyresvärd också borde göra.

Svar: Ja, man kan ju tycka att de borde kunna kontrollera det. Grannen på samma våning som oss sa att de har en kompis med fuktmätare. Den killen som mätte sa att det var fukt hemma hos dem, och då kan man ju anta att det är likadant i alla badrum eftersom alla badrum i huset har samma dåliga standard. Är väl inte renoverat på länge liksom plus att det är borrhål och grejer i alla badrum. Värden får skylla sig själv om det blir mögel och om någon skulle bli allvarligt sjuk. Jag har liksom sagt till flera gånger om borrhålen och risk för fukt och mögel. Helt rätt att anticimex kommer och gör en kontroll. Verkar så svårt att få vår värd att ta tummen ur, verkar så snål och bekvämt på något sätt.
MaryCaroline

#3 - - Sofia:

Tänk om det är typ tvättmedel eller sköljmedel? Och när du är ute så "blåser" lukten bort och när du är inne så reagerar du mer på det?.testa att byta en gång? :)

Svar: Tror inte det är någonting sådant faktiskt. Läkaren nämnde tvål faktiskt, men han avfärdade det rätt snabbt. Använder ju inte tvål alla tider på min vakna tid liksom och han tyckte själv det verkade konstigt, och vi kör jämt med olika tvålar. Likaså tvättmedel köper jag olika varje gång. Olika märken och ibland med parfym och ibland utan. Sköljmedel använder vi inte ens :)
MaryCaroline