Bättre

Idag känns det något bättre. Sjukstugan går i alla fall åt rätt håll nu, äntligen! Jag har inte lika ont i halsen längre och hostan börjar avta. Är fortfarande snorig, men det är inte så där så det bara rinner. Imorse var jag dock lite kletig i ögonen igen, men även detta är på bättringsvägen. Angela snorar fortfarande en del och även hon var kletig i ögonen imorse. Och hon hostar fortfarande rätt mycket. Men man märker att det är på väg åt rätt håll i alla fall, vilket känns skönt :) 
 
Hoppas vi kan slippa fler sjukdomar ett tag sen, nu är jag väldigt trött på det här... Men man kan ju tyvärr inte räkna med det när ens barn går på dagis :( Hittills har det för oss varit ungefär 3 sjukdomar på en månad sammantaget (först förkylning, sen magsjuka direkt efter det och nu förkylning igen). Man kan väl kanske glädja sig lite med att sjukdomarna minskar lite när det blir vår och sommar :)
 
Sen undrar jag en sak... Jag gick inte själv på dagis när jag var liten. Men jag kan ändå inte minnas att andra någonsin berättat för mig hur sjuka de var på sina dagis. Jag vill däremot minnas att många barn ofta var sjuka när vi gick i förskoleklass och på lågstadiet, trots att de gått på dagis. Det var till exempel inte så många som hade haft vattkoppor ens innan dess, trots att de alltså gått på dagis. Nu för tiden har väl de flesta barn de flesta sjukdomar redan innan 6 års ålder...? Eller?! När jag gick i förskoleklass och på lågstadiet var det massor av vattkoppor, magsjukor, förkylningar och en massa annat. Jag har aldrig märkt någon skillnad heller i att det skulle vara skillnad i immunförsvar på ett barn som gått på dagis och ett barn som inte gått på dagis, alltså på ett barn som varit mer sjukt än något annat. Och inte heller nu i vuxen ålder för den delen... Jag har lite svårt att förstå det där med att ens immunförsvar stärks varje gång man blir sjuk på dagis som många pratar om och att det skulle göra det bättre för framtiden. Eller hur man ska förklara, ni kanske förstår vad jag menar ;) Jag har kanske ingenting att relatera till då jag som sagt inte gått på dagis själv. Men jämför jag mig själv som inte gått på dagis med andra som faktiskt gått på dagis har jag aldrig märkt någon skillnad. Alla har alltid fått samma smittor och alla har blivit sjuka på samma sätt och alla har varit sjuka ungefär lika lång tid. Vad det ska vara för skillnad vet jag inte och vad det ska vara för snack med att man får bättre immunförsvar när man blir sjuk på dagis vet jag faktiskt inte. Det känns dessutom som att alla jäkla sjukdomar, virus, bakterier och smittor bara ökat på undan för undan. Det är ju liksom många fler barn som är sjuka idag än det var när vi var små och det verkar mycket lättare att bli smittad nu för tiden. Har även hört andra föräldrar berätta om samma saker, föräldrar som är äldre än jag och som även har barn i vuxen ålder. Det känns på något sätt som att jag inte är ute och cyklar, men jag kan naturligtvis ha fel, jag vet det. Samtidigt har nog alla olika uppfattning om det här då en del har gått på dagis och en del inte och alla har gått på olika dagis och olika skolor och i olika städer och att alla fungerar olika. Men det är så det känns i alla fall, det som jag berättat. Hur tänker ni angående detta? :)
2 kommentarer publicerat i Livet som mamma, Vardagsliv, tankar och åsikter;
#1 - - Hanna:

Klart barn är sjuka mer idag. Fler barn i trånga utrymmen som håller till inomhus. Förr var barn ute mer.

Svar: Jaha, var dem det? Det förklarar ju kanske en del. Skönt nu när det blir vår och sommar och alla barn går ut mer, både så sjukdomarna minskar och för att det är skönt och kul att vara ute för barnen :) Men hur mycket barnen är ute verkar vara så olika på olika dagis. Finns väl 2-3 dagis där barnen verkar vara ute massor och ett dagis där barnen bara verkar vara inomhus... Men varför är barn inomhus mer idag? Är det bekvämlighetsskäl eller vad?
MaryCaroline

#2 - - Hanna:

Jag skulle kunna tänka mig att det är pga av både bekvämlighetsskäl och administrativt. Det är mycket mer jobb med att klä på/klä av om man är ute mycket. Går åt mer personal. Mer torkutrymmen för blöta kläder.

Mina barn har ju gått på ett i Ur och Skur-kooperativ, och där är de ute både FM och EM. Även om det är regn och lerigt. Då kan jag lova att det går åt ytterkläder i mängder, och att förskolan måste ha möjligheter att torka kläderna medan barnen är inne.