BVC och vårdcentralen

Imorse var vi till BVC för 18-månaderskontroll. Det blev vägning, mätning av kropp och huvud samt läkarundersökning. Och så lite frågor om Angelas utveckling: om hon går bra och säkert, om hon staplar/bygger torn, om hon ritar, om hon leker "gömmalek", om hon kan peka ut kroppsdelar, om hon säger några ord, om hon förstår vad man säger och om hon hämtar saker om man säger till henne. Och det gick så bra så :) Det enda hon i så fall "föll" på är det där med kroppsdelar, för det har hon inte lärt sig ännu, hihi. Dock blev det ingen vaccination idag eftersom hon är sjuk, så det har vi skjutit upp. Även om barnet inte har feber skjuter man gärna upp det då biverkningarna förstärks i och med sjukdom. Så det var bra att vi sköt upp det tycker jag. Istället blir det vaccination 5 maj. Så här såg hennes vikt och mått ut idag:
 
Vikt: 10 kg
Kroppslängd: 80,6 cm
Huvudomfång: 45,6 cm
 
Angela har inte växt överdrivet mycket på 5 månader tycker jag. 1,15 kg har hon gått upp och så har hon växt 5,6 cm. Visst, längden har hon ju växt lite på, men vikten ökar inte så mycket. Visste ju egentligen redan det då jag vägt hemma också. Men det beror ju troligtvis på att hon varit sjuk och även på att det är en del mat och sådant hon inte vill ha samt att hon är så mycket i rörelse om dagarna. Och det var ingenting läkaren eller BVC-sköterskan reagerade på heller. De sa att det såg bra ut. Och Angela lider ju inte utav det heller och hon är så fin så :) 
 
 
När besöket på BVC var över gick vi vidare till vårdcentralen, på deras drop-in. Tänkte att det kunde vara bra att få oss undersökta i denna helvetiska sjukdom. Vi hostar ju rätt mycket, FÖR mycket, och jag kan inte ens prata normalt emellanåt. Ibland har jag ingen röst :( Har även haft ont i halsen sedan i torsdags och jag har dålig energi och känner ofta att jag bara skulle vilja sova. Och så har vi ju båda ögoninflammationen också. I vilket fall. Vi fick samma läkare som förra gången vi var där och jag tycker faktiskt han är kanon. Han tar en på allvar och det är inga problem att få det man vill ha. Tänk om alla läkare kunde vara lika bra! Han lyssnade på hjärta och lungor, vilket lät bra på oss båda, och så skickade han oss till labb. Där stack de Angela i fingret och på mig också. Detta blodprov är för att visa infektionsvärdet. Jag fick även ge ett prov från halsen. Halsprovet visade ingenting, skönt att det inte var halsfluss eller streptokocker överhuvudtaget. Angelas blodprov var ganska normalt, ingen direkt infektion. Mitt blodprov däremot var på gränsen till för högt. Läkaren sa att det normala värdet ligger på 5 och jag läste sen att mellan 5 och 10 är normalt, även under förkylning. Angelas värde låg på 6. Mitt låg på 38...!!! :O :( Inte konstigt att man mår som man mår... Det var snudd på att jag skulle få penicillin, men eftersom jag ändå sakta men säkert blir bättre och eftersom jag inte har feber hela tiden, utan bara ibland, blev det inget penicillin. Vi fick i alla fall medicin utskrivet, Angela och jag får dela på samma, men ta med olika dosering. Vi fick hostmedicin och ögondroppar mot ögoninflammationen. Jag känner redan att hostmedicinen börjat göra verkan, skönt! Ögondropparna har vi bara provat på Angela, får se hur det ser ut imorgon. Jag ska ta min första dos innan läggdags.
 
Vi får se över påskhelgen om vi är bättre, annars ska vi tillbaka till vårdcentralen igen, enligt läkarens rekommendation. Det är ju rätt många dagar nu över helgen. Vi borde ju faktiskt vara bättre efter påsken! Hoppas!
2 kommentarer publicerat i Livet som mamma, Vardagsliv, tankar och åsikter;
#1 - - Sofia:

Kul med bvc möte :D och skönt att ni gick till läkarn och fick hjälp :) det där med att peka ut var alla kroppsdelar är e Ellie en hejare på ^^ Men vi frågar ju varje dag så hon nog tycker det blir tjatigt haha :D

Svar: Ja, tänk om man kunde få komma oftare :) Men det behövs ju liksom inte :) Ja, jag är glad att vi gick till läkaren :) Haha, vad kul att hon kan det :) Har försökt med Angela, men det vill sig inte :D
MaryCaroline

#2 - - Cissi :

Vad bra att ni gick till läkaren. Hoppas ni blir friska snart. Filip var 86,3 cm och väger 13kg:) hungrig kille, men han följer ju sin kurva, det är ju det viktigaste för dom! Krya på er nu!!

Svar: Ja, det var tur att vi gjorde det :) Tack! :) Oj, stora killen :) Å andra sidan är det rätt vanligt att killar är lite större, som jag hört ;) Precis, kurvan :) Tack! :)
MaryCaroline