Stora jobbsökardagen

Hua. Angela är på dagis och snart ska jag ge mig ut och söka jobb på ett annat sätt än jag hittills gjort. Igår kväll satt jag och skrev på mitt CV och ett helt nytt personligt brev, på ett sätt jag aldrig skrivit ett personligt brev tidigare. Jag ska personligen gå till alla livsmedelsbutiker (Ica, Coop, Netto och Willys Hemma) och till Systembolaget här i Flen och försöka träffa butikscheferna och lämna in min ansökan. Får se om jag hinner med alla idag, för klockan 11:00 har jag även ett möte på Arbetsförmedlingen med min handläggare. Innan dess är tanken att jag ska ha hunnit gå dit och skriva ut några ansökningshandlingar och åtminstone hinna med att gå till 2-3 ställen. Tanken är att jag kanske även hinner med 2-3 av dem efter mötet. Vi får se vad tiden räcker till.
 
Igår skickade jag dessutom mail till Gårdsjö här i Flen. För er som inte vet är Gårdsjö en plats för tonårsvård för ungdomar som har problem med det sociala, missbruk och/eller relationer. Jag skrev en kort presentation om mig själv och frågade om det finns några arbeten att erbjuda mig. De bad mig ringa på fredag, så det lät väl inte helt hopplöst kanske. De skrev i alla fall inte nej och att ingenting finns att erbjuda.... :) Visst, jag har ingen utbildning inom det här området, men jag läste på deras hemsida att alla i personalen får genomgå vissa kurser, även de som bara är timanställda. För flera år sedan, när jag sökte till högskolan, var jag faktiskt intresserad av att arbeta på Gårdsjö och sökte till missbrukarvårdsprogrammet. Men det blev inte så, det blev en och andra utbildningar istället. Igår när jag satt och funderade på potentiella arbetsgivare här i Flen kom jag på det här med Gårdsjö och hörde av mig till dem. Får se vad de säger på fredag :)
 
Jag hörde förresten av mig till kommunen angående arbete som kontaktperson, personlig assistent och jobb på äldreboende. Har fått kontakt med en utav de ansvariga och hon kräver körkort på sina medarbetare, om man ska arbeta som kontaktperson. Trist, jag har ju inget körkort. Men hon sa att hon sparade min intresseanmälan ifall det kommer finnas någonting där man inte behöver körkort. Får se hur det blir med äldreboende i så fall då. Jag har hört av andra förut också att det är mycket svårare att få jobb inom dessa områden om man inte har körkort, även om man tänker sig att man bara ska arbeta på plats så att säga. Får se vad ansvarig för äldreboende säger. Får jag inget annat jobb är det väl detta det blir, så länge inte de också säger nej på grund av att jag inte har körtkort...
 
Jaja, så här ser läget ut för tillfället i alla fall :)
 
 
En kommentar publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Tina:

Äldreboende måste du kunna få ändå. Angelicas kille jobbar ju på drejskivan, och han har varken körkort eller utbildning :)Lycka till, hoppas det går bra :)

Svar: Ja, det kan man ju tycka. Varför ska man ha körkort där liksom? Blev först lite förvånad över körkortskravet som personlig assistent och kontaktperson, men sen när jag funderade är det kanske lite självklart ändå, ifall man ska åka ut med sin brukare på aktiviteter exempelvis. Ja, jag vet inte, men äldreboende borde man ju kunna få jobb på :) Jaja, gör han det? Ja, då är ju hoppet inte ute i alla fall när det faktiskt finns de utan körkort på äldreboende :) Tack :)
MaryCaroline