Kokostoppar

Varje år strax före jul bakar jag kokostoppar. De är så enkla att baka och kräver väldigt få ingredienser. Bara ägg, socker, smör/margarin och kokosflingor. Och så klicka ut och ställa in i ugnen 10-15 minuter. 
 
Idag bakade jag två satser kokostoppar, en sats i taget. Angela fick såklart vara med och hjälpa till också. Hon fick hjälpa till att blanda i skålen och klicka ut kakorna (dock rättade jag till de flesta av hennes kakor efteråt, haha). Vid första baktillfället upptäckte jag att jag inte hade något bakplåtspapper hemma. Så istället smorde jag plåten, som det också stod i receptet att man kunde göra. Men det var ju näst intill katastrof. På grund av att plåten smordes in flöt kakorna ut lite och så fastnade margarinet emellan kakorna. Ungefär som att margarinet man smort in plåten med började koka och gräddades och gjorde så att allt fastnade ihop. Nää, det där med smord plåt är värdelöst. Aldrig mer att jag bakar utan bakplåtspapper! Men lyckligtvis gick kakorna att rädda till större delen, men det blev ju inte som man tänkt sig och det blev en massa smul och pill, vilket man gärna slipper. Till nästa sats hade jag dock varit ut på stan och införskaffat mig en förpackning bakplåtspapper, och visst blev resultatet som det skulle. Ingenting som flöt ut och ingenting som fastnade ihop och inget smul och inga smutsiga plåtar. Enkelt! :)
 
 
 
2 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Hannah S.:

Ser jättegoda ut, hur mycket ska man ha av allting? :)

Svar: Det är de :) 2 ägg, 1 dl socker, 50 gram smält margarin och 200 gram (en påse) kokosflingor :) Smeten ska stå och dra 10-15 minuter också innan man klickar ut :)
MaryCaroline

#2 - - Mikaela :

Fina dom blev. Visst är det kul att baka med sina barn 😃
Min 3åriga son älskar att få baka tillsammans med mig.
Kan du inte göra ett inlägg om hur ni brukar fira jul?
Vad ni har på julbordet osv . jag gillar din blogg. Jag har
Läst den över ett år men brukar inte kommentera så ofta men ska bli bättre på det 😃

Svar: Ja, det är det :) Dessvärre bakar vi väldigt sällan :( Det kan jag absolut göra :) Tack så mycket, så kul att höra :) Det tycker jag du ska ;)
MaryCaroline