Sjuka saker från barndomen

Haha, såg en länk till en lista på Facebook: 29 sjuka grejer från din barndom som dina barn aldrig kommer att uppleva. Var bara tvungen att klicka på länken och läsa listan. Jag älskar ju nostalgi och minnen och även konstiga sådana. Kul grej! Några exempel jag själv känner att jag kan anknyta till, även om listan egentligen är för de som är lite äldre:
 
 
• Det fanns inget Spotify så vi spelade in blandband för att få den rätta musikmixen.
 
Haha, ja tänk när man satt vid bandspelaren med ett kassettband i facket och väntade på att rätt låtar skulle börja så man kunde spela in! Och att man var tvungen att sitta där och vakta till låten var slut så man hann stoppa i god tid. Och att man var tvungen att spola tillbaka och stoppa igen, ibland flera gånger ifall det inte blev bra, så man inte fick något konstigt glapp eller några konstiga ljud eller onödigt prat mellan låtarna. Och att man var tvungen att skynda sig, för snart kunde det ju komma en låt till på radion man skulle spela in, haha. 
(Bildkälla).
 
 
• Vi hade inget internet. Så istället för att googla fram information använde vi oss av uppslagsverk.
 
Haha. ja, jag tillhörde rätt länge den skaran som inte hade dator eller internet hemma. Så när det var dags för skolarbete var det böcker som gällde. Både faktaböcker och uppslagsverk. Gick jämt till biblioteket, både skolbiblioteket och stadsbiblioteket. Lånade hem de böcker som gick och var det REF-böcker, alltså sådana man inte fick låna hem, fick jag sitta på plats och skriva av det jag skulle använda mig utav. Det där med böcker i skolarbetet var rätt tidskrävande faktiskt... Internet i skolan tog fart under högstadiet, men det var fortfarande böcker som gällde som informationssökning fram till 8:e eller 9:e klass. Då började vi haja det där med information på Internet. Då använde vi oss av sökmotorer som Evreka och AltaVista. Men böckerna hängde fortfarande kvar till större del. På gymnasiet tog det en stor vändning. Då använde vi oss helt plötsligt nästan enbart utav information på internet och kompletterade med lite böcker...
(Bildkälla).
 
 
• Vi doftade (stank?) av parfym från Date. Håret tvättades med Jane Hellen, eller möjligtvis Timotej.
 
Timotej vet jag nog inte riktigt vad det är om jag ska vara helt ärlig. Men det där med Date och Jane Hellen känner jag igen och är även någonting jag på sätt och vis kan sakna. Såvida det rör sig om de Date-dofter som fanns när jag var tonåring, hihi. Jane Hellen-schampo luktar faktiskt väldigt gott och finns faktiskt fortfarande att få tag på :)
 
8 kommentarer publicerat i Nostalgi & minnen, Vardagsliv, tankar och åsikter;
#1 - - Sofia:

Jag är ju lite yngre än dig men jag växte också upp med detta! Haha :D så kul:)

Svar: Hihi, ja :) Kul också att sådana här saker sträcker sig över så många olika åldrar :)
MaryCaroline

#2 - - Mizca:

Jag minns jag fick en dateparfym med robyn och den doftade gott =)

Svar: Haha, jag avskydde Robyn-parfymen :P :D Idag kan jag tänka mig att jag skulle gilla den :)
MaryCaroline

#3 - - Mizca:

Jasså.. Hahahaha ;)

Svar: Minns att Robyn-parfymen var väldigt populär. Jag förstod aldrig varför eftersom jag tyckte den luktade apa, hahaha.
MaryCaroline

#4 - - Mizca:

Jag minns inte hur den luktade men jag minns att jag gillade den iallafall :)

Svar: Hihi, synd att man inte kan spara dofter i minnet "på riktigt" så man kan känns dofter med hjälp av bara minnet :) Fast det skulle förstås kanske vara negativt ibland också, haha.
MaryCaroline

#5 - - Mizca:

Ja det tror jag :) Men finns inte date kvar?

Svar: Jo, jag tror det :) Sist jag såg dem var flaskorna dock rätt små och luktade inte riktigt lika gott som "förr" :) Inte för att de luktade äckligt eller så, de luktade gott, men inte lika gott, hihi :)
MaryCaroline

#6 - - Mizca:

Måste se om jag hittar dem nånstans =)

Svar: Borde finnas på Ica :) Men är inte säker på att de finns på Ica här där jag bor då de har en massa andra parfymer, riktiga parfymer alltså... Annars borde det kanske finnas å ÖoB eller Rusta eller liknande :)
MaryCaroline

#7 - - Mizca:

Får kika, för jag vill se om jag känner igen doften :)

Svar: Hihi, ja :) Det borde du göra om/när du känner den :)
MaryCaroline

#8 - - Mizca:

=)