"Jag har svårt för det svenska kungahuset"

"Jag har svårt för det svenska kungahuset". Bara genom att läsa första meningen i denna krönikas ingress har jag fastnat. Jag känner nämligen precis likadant och ju mer jag läser desto mer känner jag igen det krönikören skriver. Det här var ta mig fan det bästa jag läst på länge om monarkin!
 
Personligen är jag starkt emot monarkin i Sverige som är en onödig och kostsam kvarleva samt en familj som jämt och ständigt kommer undan lagen. Ibland undrar man ju om de även skulle komma undan grova brott bara för att de är medlemmar av den svenska kungafamiljen? Jag har ingenting emot dem som människor. Men jag är emot hela principen, att vi överhuvudtaget har denna monarki kvar och har dem som representanter för Sverige. Samt hela grejen med apanage och att de föds in i sina roller och att de hela tiden kommer undan när de bryter mot lagen. Och vem vet vad de gör med alla pengar?! Det är inte sällan man undrar vart alla ekonomiska medel tar vägen samt varför de år efter år ska ha så extremt höjt apanage... 
 
Vidare kan man bli aningen irriterad på att monarkin hela tiden försvaras för "de är ju så bra representanter" och "det är fint för Sverige att vi har monarkin kvar" och att det även heter att "monarkin drar mycket turister hit till Sverige och bidrar till turismen och Sveriges inkomst". Visst, jag tycker absolut att de är bra representanter och att de drar turister och att de gör bra saker för andra människor också. Men måste man vara av monarkisk börd för det? Kan vi inte ha andra representanter eller kan inte de som föds i adelns tecken fortsätta vara representanter utan monarki? I vårt moderna samhälle och där vi faktiskt är en demokrati är det rätt obegripligt att vi har den gamla monarkin kvar. Att vi har både demokrati och monarki, även om monarkin inte har något som helst inflytande. Samtidigt som monarkin sätter sig över lagen och andra människor. En monarki med det oerhört stora apanaget på 127 miljoner kronor (!) som istället kunde gå till många områden där pengarna behövs och en monarki där familjen föds in i sina roller, oavsett om man sedan vill det eller inte. Går man emot traditionerna får man skit för det, då är man svarta fåret. Heder åt prinsessan Madeleine som flyttade ifrån Sverige och sysslar med annat och har andra intressen! Min förhoppning är att monarkin antingen dör ut med tiden eller att den försvinner på grund av politiska beslut
 
Jag vill avslutningsvis poängtera att kungafamiljen gör ett bra jobb som representanter och att de faktiskt gör bra saker för andra människor och att jag absolut inte har någonting emot var och en av dem som människor. Det jag kritiserar är däremot hela principen med monarkin och hur den fungerar och att vi fortfarande har den kvar, samtidigt som många områden i Sverige kunde behöva de finansiella medlen mycket bättre än att vi ska ha en "fin" monarki och kungafamilj kvar i det moderna Sverige där vi faktiskt lever i en demokrati. Man kan också ifrågasätta hur man kan försvara monarkin när de hela tiden kommer undan med sina finansiella medel vi inte vet var de tar vägen och lagen som de hela tiden kommer undan och inte ens behöver betala en fortkörningsbot. Varför försvara en monarki som inte vågar redovisa sina utgifter och som sätter sig över lagen, försvara dessa oärliga företeelser medan vi vanliga människor ute i Sverige blir ifrågasatta vad vi än gör och måste redovisa varenda öre. Hela monarkin känns för mig som en enda stor hemlig lögn som vi måste tacka och bocka för...
 
 
Jag är medveten om att jag kan komma att få både medhåll och mothugg för detta inlägg. Monarkin och kungafamiljen ger alltid upphov till diskussioner och känslor, oavsett om man nu vill ha monarkin kvar eller avskaffa den eller oavsett om man försvarar eller ger kritik. Åsikter och diskussioner kan även vara både ytligare och grymt mycket djupare än så här. Det här är mina åsikter om monarkin och kungafamiljen och jag står för det. I den här frågan är jag faktiskt principfast. Men jag har full förståelse för om en del av er blir upprörda över vad exempelvis jag eller krönikören Jimmy Fredriksson eller någon annan har skrivit. Man får tycka vad man vill :)
 
 
 
Läs hela krönikan här!
 
2 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Monika:

Jag håller med dig om precis det du skriver. Krönikan är bra skriven också. Det här med monarkin är så förlegat, det hör inte till ett modernt och demokratiskt samhälle. Det är dags att skrota kungahuset. Svenska skattebetalare står för deras apanage, väldigt dyrt socialbidrag om jag får säga det själv. Den enda kungligheten som jag personligen tycker om är Viktoria. Jordnära, charmig och gör faktiskt ett bra jobb! Kungen är mossig i huvudet, Silvia är den som får hålla ställningarna. Prinsen har aldrig jobbat utan tävlar i motorsport utan någon framgång. Och Madeleine, Stockholms universitet anordnade en specialkurs åt henne och handplockade 4 kurskamrater för dyra pengar (vadå privilegier?) Nu "jobbar" hon på Childhood utan lön och lever på apanaget. Hon representerar inte Sverige, nobbar Nobelfester, firande av sin fars födelsedag och ja ingen representation alls. Jo bröllopet ville hon ha gratis, that's it. Hon borde göra som Märta Louise avsäga sig från att vara prinsessa. Om man nu ska ha apanage får man faktiskt jobba för det också. Svenska folket borde få rösta för eller emot att behålla kungahuset!

Svar: Bra skrivet! Håller verkligen med dig! Undrar också vad ett valresultat skulle visa, fler och fler verkar ju ställa sig emot monarkin. Tycker det är sjukt att vi inte får vara med och bestämma och säga vårt om en så pass stor grej som monarkin i Sverige. Jag menar, vi har ju fått rösta om inträde i EU, om euron och så vidare. Vart fjärde år röstar vi i riksdagsvalet och lämnar därefter över alla beslut åt andra. Men en grej som monarkin får vi inte vara med och säga till om, trots att det är våra skattepengar som går dit och trots allt runtomkring. Nej, låt oss rösta och ner med monarkin!
MaryCaroline

#2 - - Monika:

Det har ju varit skriverier om mer öppenhet kring redovisningen av apanaget. Kungen har kommenterat det och är inte emot en större öppenhet "men kanske inte så att det ska stå hur många korvar jag har köpt i förrgår och så vidare" Han är bara för härlig våran kung :D Nu var det inte elakt menat utan mer roligt, alla kan vi råka ut för att prata först och tänka sen

Svar: Ja, jag såg det. Bra tycker jag om det blir så, men det kan man nog drömma om. Men uttalandet var faktiskt rätt kul :) Sen har jag väl inte läst så noga om hur redovisningen av apanaget ska gå till, om de själva ska redovisa eller om någon kontrollant kollar av lite här och där på måfå eller vad som nu är tanken. Känns ju kanske inte riktigt rätt om de ska sköta saken på egen hand...
MaryCaroline