Nostalgi: Älskade 90-tal

Än en gång kommer jag tillbaka till mitt älskade 90-tal! Har så mycket minnen från den tiden och jag bara älskar att frossa i all nostalgi som finns att få tag i. Titta, minns och njut! ;)
 
 
(Bildkälla).
Pogs! Runda platta spelmarker i papp som man travade upp och ner på hög,
för att sedan kasta en annan platt sak på, av hårdplast eller metall, för att vända
papp-pogsen med bilden uppåt. De pogs man lyckats vända på vann man. Minns
alla bilder på Pogsen och alla plaströr man förvarade Pogsen i och att jag var
helt kass på Pogs, haha. Men har fortfarande Pogs kvar i mina gömmor, hihi.
 
 
(Bildkälla).
DATE-parfymer! Japp, detta var IT-parfymen på 90-talet. Alla hade
den och alla luktade på dem i affärerna. Jag hatade Robyn-parfymen,
haha.
 
 
(Bildkälla).
Adidas-byxor! Typ alla hade dessa byxor med
knappar på sidorna. Typ alla utom jag som tyckte
att de var så satans fula, haha.
 
 
(Bildkälla).
Tamagotchi! Det virtuella husdjuret man hade med sig överallt.
Hemma, i bilen, på stan, i skolan. På lektionerna hade vi
dem i bänken. Minns allt pipande under bänklocken, haha.
Under en period hade jag tre stycken; två med hundar och 
en med en baby. 
 
 
(Bildkälla).
Lunarstorm! Alla raster och alla timmar man ägnade åt detta community alltså. Skriva mail, skriva i gästböcker, samla status-poäng, skaffa vänner, besvara 20 frågor, pyssla med krypinet och välja ikoner och kommentarer för ens vänner. Haha.
 
 
(Bildkälla).
Bläckpenna med olika färger! Minns att man
ibland fick svårt att välja färg eller frustrationen
när ens favoritfärger slutade fungera, haha.
 
 
(Bildkälla).
Etch a sketch! Åh, en sådan här hade jag och tyckte att den var jätterolig.
Med hjälp av två rattar kunde man rita lodräta eller vågräta streck. Använde
man båda samtidigt ritade man diagonala, men ganska fula, streck. För att
sudda ut bilder skakade man på plattan, det lät ungefär som sand eller
någonting liknande. Jag var rätt dålig på att rita med den här, men kul var det.
 
 
Rosor
(Bildkälla).
Torkade rosor! Vem hade inte det? Antingen på väggen eller på en hylla eller i en korg. Jag hade mina på
väggen. Varje år fick jag rosor på skolavslutningen, en ros för varje årskurs ända till sjätte klass tror jag det var. Satte upp alla på samma vägg på mitt rum. Än idag händer det att vi torkar rosor och sparar dem här hemma och sätter upp dem på väggen. Men precis som med de torkade rosorna från min barndom får man lov att kasta dem en dag då de blir så bleka och fula med tiden. Annars kan jag tycka att det är fint med torkade rosor än idag.
 
 
Affisch
(Bildkälla).
Affischer! Undrar hur många affischer man haft på väggarna under sin tonårstid... Jämt var det bilder på grupper eller på söta djur. Affischera kom oftast från tidningar som OKEJ, Frida eller KP. Uppsatta med häftmassa som lämnade fula fläckar efter sig så man sedan var tvungen att dölja med en ny affisch när man tog ner den gamla man inte längre ville ha, haha.
 
 
Stereo
(Bildkälla).
Stor stereo med CD-växlare! Japp, det hade jag. Jag har ägt två stycken i mitt liv. Den senaste äger jag fortfarande och den står i vardagsrummet. Tyvärr fungerar inte CD-spelaren, men annars är den kanon. Bra ljud om man lyssnar på radio och så har jag kopplat in DVD-spelaren i den, så jag ändå kan lyssna på skivor, hehe.
 
 
Speglar
(Bildkälla.).
Uppblåsbar inredning! Minns alla uppblåsbara speglar, ramar, soffor och fåtöljer. Jag ville ha en sådan spegel som på bilden. Fy tusan vad fult med all uppblåsbar inredning!
 
 
(Bildkälla.).
Miniryggsäck! Satt på många tjejers ryggar när vi var en si så där 11-13 år. Fanns både enfärgade
och med mönster och i tyg eller skinn. En del tjejer sydde sina egna på syslöjden i skolan och det
fanns till och med uppblåsbara miniryggsäckar (HU!). Man fick ju knappt plats med någonting i en
sådan här väska. Tänk er själva att ha denna väska idag. Det enda som får plats är ju i princip en
smartphone och ett lypsyl, haha.
 
 
(Bildkälla.).
Chokers! Ja, tydligen hette halsbanden så, på grund av att de satt så tajt över halsen. Halsbandet
till vänster kallades ju även tatueringshalsband. Fanns även som armband och ring. Antligen fick
man dem med någon tidning man köpte eller så köpte man smyckena på Glitter. Och ja, man
tyckte det var riktigt snyggt...
 
 
(Bildkälla.).
Fucking Åmål! "Fucking jävla kuk-Åmål!". Filmen på allas läppar 1998. Alla ville
vara Elin och alla ville ha alla kläder från filmen. Jag älskade den här filmen och
gör det fortfarande, haha.  
 
5 kommentarer publicerat i Dagens bilder!, Nostalgi & minnen, Vardagsliv, tankar och åsikter;
#1 - - sofia:

Alltså bästa bästa 90-tal <3 hade exakt allting du har listat upp här! :D jag sydde också min egna miniryggsäck, och så var det jättepopulärt att ha ett litet gosedjur som hängde på :)

Svar: Haha, just det :D Och så var det populärt att ha gosedjur som nyckelring också, haha. Och så många nyckelringar som möjligt :D
MaryCaroline

#2 - - Mizca:

Pogs hade jag massor av, riktig storsamlare. Vi spelade varenda rast och hade vi ingen pogmatta snodde vi musmattan från datorn i klassrummet. Minns att jag var en hejjare på det där och kom oftast hem med mer än jag gick hemifrån med. Så roligt.

Vi hade en liten tävling när man "chippat" upp sista pogset så skulle man säga SIST först. Den som gjorde det fick välja antal att lägga. Den som lade flest fick börja slå med sin slammer. Den som satsade sist lade alltid bara en, för då kunde den vinna mest.
Jag spelade med en kompis en gång, han satsade 100 st (vi spelade i flera omgångar) och jag en, vann sisådär 60 st.

Svar: Haha, vi spelade också varenda rast :D Pogmatta? Haha, sådant hade inte vi :D Vi spelade på golvet eller på asfalten eller på stenplattorna :D Oj, satsade 100 stycken? :O :D
MaryCaroline

#3 - - Mizca:

Svar: Ja, det funkade inte riktigt mot golvet för det vart för hårt liksom. Om man fick slammern rätt på högen så dämpade mattan "slaget" och man kunde lättare få upp alla så man vann flest.

Svar: Jaha, ok :) Inget jag tänkte på, men låter vettigt :) Hette det slammer? Minns jag inte :D
MaryCaroline

#4 - - mizca:

Svar: slammers och chippare sa vi

Svar: Chippare? :) Hehe, uttryck jag aldrig hört :) Kul att du delar med dig :)
MaryCaroline

#5 - - mizca:

sVAR: Ja man namngav sakerna på olika sätt märker jag :)