Klipps bort från julaftons Kalle!!!

Jaha, nu är Kalle Ankajulafton på väg att förstöras ännu mer. Blir väl värre för varje år tyvärr. Tyvärr säger jag som håller på traditionen att bänka mig klockan 15 på julafton år efter år efter år efter år... Men nu jävlar har Disney som håller i vissa trådar valt att klippa bort tre sekvenser. Det handlar om tre sekvenser i jultomtens verkstad. Den ena sekvensen är den svarta dockan som får OK stämplat i baken och den andra sekvensen är den blonda dockan. Den tredje sekvensen är en docka i form av en gammal man med skägg som kör en vagn med en sparkande åsna framför sig. Anledningen till att man plockar bort sekvenserna ska vara att de speglar stereotyper av svarta och judar och blonda. Man vill anpassa sig till 2000-talet och andra delar av världen. Men vad fan, nu får väl världen ge sig! Vi har sett detta ända sedan vi var små och det är väl fan ingen som har klagat? Vi är de vi är och detta är bara tecknat och dessutom är det gammalt och tradition. Varför ändra på det? Det är ju en del av allt det vi vill se och så plockar de bort det. Skärpning!
 
(Bildkälla).
6 kommentarer publicerat i Film, TV, litteratur och spel, Vardagsliv, tankar och åsikter;
#1 - - NatureFootstep Photo :

Man får tydligen inte ha någon sorts historia då.
:(
Och jag som älskar den svarta dockans häftiga attityd. Snacka om levnadsglad. Undrar när de ska ta bort tomen då?

Tur att man har programemt bandat.

#2 - - Anonym:

Jävla idioter! Blir riktigt förbannad. Rör inte min TV säger jag.

#3 - - Angelica - Mamma till Bruce och Bebis i magen:

Jag tycker det är så sjukt larvigt! Egentligen borde det ju vara mera kränkade att plocka bort det, eftersom man tydligen inte får vara olika..

Svar: Eller hur! :)
MaryCaroline

#4 - - anna:

Bra skrivit

#5 - - linda:

Okej!!?? hade inte hört detta. Nu börjar dom dra allt detta för långt. Det underlättar inte för mångkulturen om dom tror det. Snarare gör det nog bara folk mer anti och förstör synen på mångkulturen om dom ska hålla på och bli så politiskt korrekta att dom tar bort gamla traditioner. Har hört att vissa förskolor har förbjudit elverna att vara pepparkakor för att det kan anses vara stötande??? vart är vi på väg?

Svar: Ja det blir ju bara värre och värre. Att förbjuda och ta bort saker gör ju ingenting bättre, snarare tvärtom. Det visar ju hur rädda människor är och ökar på fördomar och klyftor ännu mer och visar att det inte är okej med mångfald. Vem bestämmer egentligen att någonting är stötande? Det är ju löjligt.
MaryCaroline

#6 - - Åsa:

Blev så arg när jag fick veta att de har klippt bort dessa scener. Snacka om att verkligen starta ett tänk om att "det finns dom som är annorlunda". Har aldrig någonsin i hela mitt 40-åriga (från det jag såg Kalle Anka på julafton - ca 35-åriga) liv tänkt illa om dessa så att säga "stereotyper" bara för att man ser dom i Tomtens julverkstad.
Men jag har hört från flera håll, (nu i snart ca 10 år) att muslimerna (inte alla), vill att juldekorationer på stan/städer och Kalle Anka på julafton och försäljning av griskött ska tas bort. För att det är kränkande för dom och ingår inte i deras tro. En anledning till att avslutningar inte får vara i kyrkan pga att dessa muslimska föräldrar höll sina barn hemma då och tyckte att det var orättvist att deras barn inte fick ha en skolavslutning som de svenska bara för att man hade den i kyrkan.
Hur mycket ska vi ge efter?!!!!!
Jag kan tala om att jag har aldrig varit så främlingsfientlig förr som jag har blivit nu pga att man tar bort från våra svenska traditioner.
När jag tog studenten -91, så fick vi en tillsägelse om att vi inte fick sjunga vår nationalsång pga meningen; "Jag vill leva, jag vill dö i norden". Invandrareleverna i min gymnasieskola hade påverkat rektorn om att det inte passar dom eftersom dom inte är födda här i sverige och därför heller då inte vill dö här. REDAN DÅ FÖR 20 ÅR SEN PÅBÖRJADES DETTA. Och man lyssnade och lydde - MEN, vi sjöng den i alla fall!!!!!
Så om dom vill påverka min så att säga "främlingsfientlighet" till att det ska minskas. Så inte blir det bättre av att de tar bort saker och ting.