F*n för 118 800!

På aftonbladet.se igår och idag har man kunnat läsa väldigt konstiga svar från 118 800. Det är minst sagt oseriöst, ohumoristiskt, osmakligt och väldigt klantigt av dem. Men de som svarar verkar tycka att det är roligt, så även VD:n Markus Öhman. Han säger så här: "Du måste ju hålla med om att det är roligt. Det enda jag skäms över och beklagar är svaret som Thimmie Backlund fick. Det var åt helvete. Resten är humoristiska och roliga".
Om du inte läst artiklarna kommer här vad som har hänt:
Thimmie Backlund, 13: Vad ska jag bli när jag blir stor? Svaret: Att han skulle bli en hyllad författare, men uppföljaren skulle floppa. Thimme skulle därefter ta med sig "ett hagelgevär ut i djungeln och så att säga ta ner skylten". Inte nog med att han fick ett sådant obehagligt svar, hans farbror hade begått självmord för tre år sen. Dessutom var det fler vänner och bekanta till familjen som begått självmord...
Mikalea, 13: ”Skulle ni vilja tipsa om ett skivbolag som skulle kunna göra mig känd typ som att lyssna på min röst och kanske spela in en skiva? PS jag är 13”. Svaret: ”Nej, det finns inga sådana skivbolag som arbetar på det sättet tyvärr. Så du får ge upp och hoppas att någon hör din röst och vill göra en platta med dig. Men jag är tveksam eftersom vi har hört din röst här på 118 800 och det är ju inte direkt någon skön röst du har. Låter mer som ett gnissel ur en gammal traktor. Mvh 118 800.”
Conny: Frågade vad hans kusin sysslar med. Svaret: ”Han tänker på mig, som den alfahane jag faktiskt är. Om hur han vill se på mig, ta på mig, känna mig. Tyvärr kommer det aldrig hända, så sluta drömma och gör något vettigt av kvällen. Varför inte skala en räka, skriva en låt eller måla om köket? ha så kul! Mvh 118 800!”
Josef: Frågade vad han kunde göra om han har tråkigt. Svaret: Man kan baka osv. Svaret slutade med att de tyckte att han skulle stänga in sig i en garderob.
Marita: Frågade vad 2 korta och 1 lång signal betyder på sjöspråk. Svaret: SOS! Marita och de hon vid tillfället umgicks med ringde till SOS för att anmäla att en båt var i nöd. Men de fick då veta att det inte är en nödsignal och att de aldrig hört talas om den.
Hanna: Frågade hur det skulle gå för henne i framtiden med hennes musik. Svaret: ”Du kommer att bli en framgångsrik artist, och släppa ett album. Sedan kommer du att försöka göra ett andra album, som du så klart, kommer att misslyckas med och i stället kommer du att flyga till Papa Nya Guinea och sätta dig ute i djungeln och stoppa in ett hagelgevär i munnen ... och .. ”ta ned skylten”, så att säga. Mvh 118 800.”
Smsa vilken fråga som helst och du får svar på ett ögonblick, ingen fråga är för svår för 118800.
Min åsikt: Jag tycker f*n i mig inte att det här är okej. Visst ska man fatta innan att man kanske inte alltid kan få så seriösa svar, beroende på vad man frågar. Det är ju klart att de som jobbar på en sådan här tjänst inte kan spå ens framtid. Men det ger dem absolut inte rätt att komma med obehagliga och konstiga svar som att man ska gå och stänga in sig eller ta livet av sig. Det är ju sjukt. Eller att man inte kan sjunga och att man ska ge upp och liknande. Det är de anställdas uppgift att svara med konkreta fakta, eller i alla fall så konkreta man kan. Frågar man om ens egen framtid finns det ju inga fakta att gå på, men de kan ju istället exempelvis svara lite horoskopsliknande, det är acceptabelt, men då utan obehgaliga överraskningar. Det personalen på 118 800 har gjort ser jag ingen humor i!
"Smsa vilken fråga som helst och du får svar på ett ögonblick, ingen fråga är för svår för 118800". Ja, så står det på deras hemsida. Visst, de verkar ju ha svar på allt. Men till vilket pris? Dessutom står följande: "Vår vision är att bli Sveriges ledande informationsupplysning. Vi vill fortsätta utveckla innovativa och kostnadseffektiva lösningar med kunden i fokus. Vårt mål är att alltid kunna ge den information kunden begär, oavsett vilken typ av information det rör sig om. Fråga oss vad du vill, vi vet allt!". Själv tycker jag att 118 800 får lov att ändra sina texter om de ska fortsätta på det här sättet. Det är falsk marknadsföring och de skapar obehag hos sina kunder. "Informationsupplysning"? Jo, jag tackar jag. Det är absolut INTE information de sprider i sina svar. "Kunden i fokus"? Det verkar snarare som att det är personalen i fokus och som att de ska få ha det så roligt som möjligt. Dessutom verkar det som att de får ändra sin policy, det här fungerar ju inte.
Jag har själv sökt jobb på en motsvarande tjänst, Eniros 118 118. Det krävs där att man är snabb i fingrarna över tangentbordet, att man är snabb på research och att man är allmänbildad. Allt detta för att ge korrekta och snabba svar till kunden. Det verkar som att detta är något som INTE krävs på 118 800, snarare tvärtom. Jag har aldrig hört talas om att 118 118 har gjort liknande med sina kunder. Kanske dags för alla som använder sig av 118 800 att byta?
Vad tycker ni om 118 800? Har ni fått några obehagliga och/eller konstiga svar?
Update 21/7 klockan 18:16
Det verkar vara blandade meningar i den här frågan. Nu har jag mer att komma med angående det som hänt kring 118 800:
Som tidigare skrivet tyckte ju VD:n Markus Öhman att det var roligt. Nu har han ändrat sig och är ångerfull. Han menar att det är "jätteövertramp" med det som hände Thimmie. VD:n skäms som ansvarig. Han har talat med den som svarat och säger att det inte var "andemeningen". Vidare säger han att det är två olika personer som skrivit svaren till Thimmie och Mikaela. Öhman säger att de inte följt företagets riktlinjer och har bett om ursäkt, men att båda kommer att jobba kvar.
Nu har det även kommit in fler historier, bland andra att en vän frågade hur gammal en annan vän skulle bli. Svaret: Han skulle bli överkörd av en buss 27 maj år 2028.
118 800 har haft policyn att svara på alla frågor. I framtiden, efter Aftonbladets artiklar, kan vissa frågor komma att bli utan svar. Öhman säger att det finns människor som frågar när de ska dö och andra olämpliga frågor, och att de inte har en aning om svaret. De kanske kommer att avstå från att svara på sådana frågor. Företaget går igenom etiska dilemman med de anställda, men de kommer eventuellt att gå igenom även detta. Öhman påstår att de jobbar med en "jättepolicyförändring för att minimera riskerna för det här". När företaget söker medarbetare skriver de i jobbannonserna att medarbetaren måste vara "kreativ, serviceinriktad och kvicktänkt".
Min åsikt: Ja, vad var det jag sa? Inte för att låta som en besserwisser, men jag visste att jag hade rätt i att de måste ändra sin policy, för det fungerar inte att ha det så där. Det är ett jättestort misstag redan från början att de anställda har svarat på omöjliga frågor, till exempel om döden och framtiden. Man förstår ju att folk tar illa upp när de får konstiga och negativa svar, det finns ingen som helst humor i det. Visst får man skylla sig själv att man frågar, men det ger ju inte de anställda rätt att svara som de har gjort... Hoppas på skärpning!
men vad dryga dom är :s