F*n för 118 800!

Har ni någon gång frågat 118 800 någonting? Det har inte jag och jag kommer aldrig att göra det heller. De som jobbar där verkar ju allvarligt talat egoistiska och dumma i huvudet!




aftonbladet.se igår och idag har man kunnat läsa väldigt konstiga svar från 118 800. Det är minst sagt oseriöst, ohumoristiskt, osmakligt och väldigt klantigt av dem. Men de som svarar verkar tycka att det är roligt, så även VD:n Markus Öhman. Han säger så här: "Du måste ju hålla med om att det är roligt. Det enda jag skäms över och beklagar är svaret som Thimmie Backlund fick. Det var åt helvete. Resten är humoristiska och roliga".


Om du inte läst artiklarna kommer här vad som har hänt:


Thimmie Backlund, 13: Vad ska jag bli när jag blir stor? Svaret: Att han skulle bli en hyllad författare, men uppföljaren skulle floppa. Thimme skulle därefter ta med sig "ett hagelgevär ut i djungeln och så att säga ta ner skylten". Inte nog med att han fick ett sådant obehagligt svar, hans farbror hade begått självmord för tre år sen. Dessutom var det fler vänner och bekanta till familjen som begått självmord...


Mikalea, 13: ”Skulle ni vilja tipsa om ett skivbolag som skulle kunna göra mig känd typ som att lyssna på min röst och kanske spela in en skiva? PS jag är 13”. Svaret: ”Nej, det finns inga sådana skivbolag som arbetar på det sättet tyvärr. Så du får ge upp och hoppas att någon hör din röst och vill göra en platta med dig. Men jag är tveksam eftersom vi har hört din röst här på 118 800 och det är ju inte direkt någon skön röst du har. Låter mer som ett gnissel ur en gammal traktor. Mvh 118 800.”


Conny: Frågade vad hans kusin sysslar med. Svaret: ”Han tänker på mig, som den alfahane jag faktiskt är. Om hur han vill se på mig, ta på mig, känna mig. Tyvärr kommer det aldrig hända, så sluta drömma och gör något vettigt av kvällen. Varför inte skala en räka, skriva en låt eller måla om köket? ha så kul! Mvh 118 800!”

Josef: Frågade vad han kunde göra om han har tråkigt. Svaret: Man kan baka osv. Svaret slutade med att de tyckte att han skulle stänga in sig i en garderob.


Marita: Frågade vad 2 korta och 1 lång signal betyder på sjöspråk. Svaret: SOS! Marita och de hon vid tillfället umgicks med ringde till SOS för att anmäla att en båt var i nöd. Men de fick då veta att det inte är en nödsignal och att de aldrig hört talas om den.

Hanna: Frågade hur det skulle gå för henne i framtiden med hennes musik. Svaret:  ”Du kommer att bli en framgångsrik artist, och släppa ett album. Sedan kommer du att försöka göra ett andra album, som du så klart, kommer att misslyckas med och i stället kommer du att flyga till Papa Nya Guinea och sätta dig ute i djungeln och stoppa in ett hagelgevär i munnen ... och .. ”ta ned skylten”, så att säga. Mvh 118 800.”


Smsa vilken fråga som helst och du får svar på ett ögonblick, ingen fråga är för svår för 118800.



Min åsikt: Jag tycker f*n i mig inte att det här är okej. Visst ska man fatta innan att man kanske inte alltid kan få så seriösa svar, beroende på vad man frågar. Det är ju klart att de som jobbar på en sådan här tjänst inte kan spå ens framtid. Men det ger dem absolut inte rätt att komma med obehagliga och konstiga svar som att man ska gå och stänga in sig eller ta livet av sig. Det är ju sjukt. Eller att man inte kan sjunga och att man ska ge upp och liknande. Det är de anställdas uppgift att svara med konkreta fakta, eller i alla fall så konkreta man kan. Frågar man om ens egen framtid finns det ju inga fakta att gå på, men de kan ju istället exempelvis svara lite horoskopsliknande, det är acceptabelt, men då utan obehgaliga överraskningar. Det personalen på 118 800 har gjort ser jag ingen humor i!


"Smsa vilken fråga som helst och du får svar på ett ögonblick, ingen fråga är för svår för 118800". Ja, så står det på deras hemsida. Visst, de verkar ju ha svar på allt. Men till vilket pris? Dessutom står följande: "Vår vision är att bli Sveriges ledande informationsupplysning. Vi vill fortsätta utveckla innovativa och kostnadseffektiva lösningar med kunden i fokus. Vårt mål är att alltid kunna ge den information kunden begär, oavsett vilken typ av information det rör sig om. Fråga oss vad du vill, vi vet allt!". Själv tycker jag att 118 800 får lov att ändra sina texter om de ska fortsätta på det här sättet. Det är falsk marknadsföring och de skapar obehag hos sina kunder. "Informationsupplysning"? Jo, jag tackar jag. Det är absolut INTE information de sprider i sina svar. "Kunden i fokus"? Det verkar snarare som att det är personalen i fokus och som att de ska få ha det så roligt som möjligt. Dessutom verkar det som att de får ändra sin policy, det här fungerar ju inte.


Jag har själv sökt jobb på en motsvarande tjänst, Eniros 118 118. Det krävs där att man är snabb i fingrarna över tangentbordet, att man är snabb på research och att man är allmänbildad. Allt detta för att ge korrekta och snabba svar till kunden. Det verkar som att detta är något som INTE krävs på 118 800, snarare tvärtom. Jag har aldrig hört talas om att 118 118 har gjort liknande med sina kunder. Kanske dags för alla som använder sig av 118 800 att byta?





Vad tycker ni om 118 800? Har ni fått några obehagliga och/eller konstiga svar?




Update 21/7 klockan 18:16


Det verkar vara blandade meningar i den här frågan. Nu har jag mer att komma med angående det som hänt kring 118 800:

Som tidigare skrivet tyckte ju VD:n Markus Öhman att det var roligt. Nu har han ändrat sig och är ångerfull. Han menar att det är "jätteövertramp" med det som hände Thimmie. VD:n skäms som ansvarig. Han har talat med den som svarat och säger att det inte var "andemeningen". Vidare säger han att det är två olika personer som skrivit svaren till Thimmie och Mikaela. Öhman säger att de inte följt företagets riktlinjer och har bett om ursäkt, men att båda kommer att jobba kvar.


Nu har det även kommit in fler historier, bland andra att en vän frågade hur gammal en annan vän skulle bli. Svaret: Han skulle bli överkörd av en buss 27 maj år 2028.


118 800 har haft policyn att svara på alla frågor. I framtiden, efter Aftonbladets artiklar, kan vissa frågor komma att bli utan svar.  Öhman säger att det finns människor som frågar när de ska dö och andra olämpliga frågor, och att de inte har en aning om svaret. De kanske kommer att avstå från att svara på sådana frågor. Företaget går igenom etiska dilemman med de anställda, men de kommer eventuellt att gå igenom även detta. Öhman påstår att de jobbar med en "jättepolicyförändring för att minimera riskerna för det här". När företaget söker medarbetare skriver de i jobbannonserna att medarbetaren måste vara "kreativ, serviceinriktad och kvicktänkt".


Min åsikt: Ja, vad var det jag sa? Inte för att låta som en besserwisser, men jag visste att jag hade rätt i att de måste ändra sin policy, för det fungerar inte att ha det så där. Det är ett jättestort misstag redan från början att de anställda har svarat på omöjliga frågor, till exempel om döden och framtiden. Man förstår ju att folk tar illa upp när de får konstiga och negativa svar, det finns ingen som helst humor i det. Visst får man skylla sig själv att man frågar, men det ger ju inte de anställda rätt att svara som de har gjort... Hoppas på skärpning!


60 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - MYMiC:

men vad dryga dom är :s

#2 - - Lisa:

Haha det är ju skitkul, men sura tragiska människor som du har ingen humor.

Ta du ditt vinglas och sätt dig i ett hörn och se sådär viktig ut, TRÅKIGA MÄNNISKA!!!

#3 - - Emma:

Vilken fin blogg du har! Kika gärna in på min :)

#4 - - Johnny Style:

Hur har du någon som helst aning om vad dom anställdas uppgift är? Jobbar du på 118 800, har du gjort det, eller känner du möjligtvis någon som gör det? Annars kan du ju omöjligt veta att deras uppgift är att "Det är de anställdas uppgift att svara med konkreta fakta, eller i alla fall så konkreta man kan." Also, varför har dom ingen "rätt" att komma med konstiga svar? Jag skulle vilja påstå det motsatta, sjävklart har dom rätt till det, menar du att rätten att uttrycka sig bör urholkas ännu mer, så till den grad att man inte får uttrycka sig på ett "konstigt" sätt?

#5 - - hawzhin:

aa dom der provera tabbletterna finns ;) men det kommer nog g[ bra 'nd] :D men vart bor du om jag f[r fr[ga :) ?

#6 - - Gaymasen:

Ja gud ja, läste om det där. Sjukt faktiskt. Kan förstöra för många som inte förstår ironin och sarkasmen...

#7 - - FATMA | sångerska:

Vad tycker du om Jeffrey Dean Morgan? :)

#8 - - ciiz:

men gud de värsta jag har hört :O

#9 - - malin @ lisa:

tycker du att det är skitkul att en 13åring blir ombedd att ta livet av sig?

#10 - - Vera:

Jag tycker du är lik Mena Suvari :oooo :)

#11 - - Lova:

bra inlägg tycker jag ! mina kompisar har smsat till 118 , de fick ett jätte konstigt svar.



sV: haha det är sant ;)

#12 - - Isabella (tinkerbella.blogg.se):

SVAR: Tack :)

Hehe kul att du gillade den då!

#13 - - IDA:

Vad är det för fel på människor? Syftar på "Lisa" och "Johnny Style". Fattar inte att den förstnämnda kallar dig för "tråkiga människa" när du endast reagerar mänskligt och visar att alla faktiskt inte blivit helt likgiltiga kring vad som verkligen är rätt och fel.

Mycket kan man skämta om men det här är så uppenbart fel att det är pinsamt att det ens finns folk som försvarar det.

#14 - - Johnny Style:

Det är intressant hur du helt plötsligt fått makten att bestämma vad som är rätt och fel IDA (att skriva sitt namn i caps är f.ö uppnebart fel). Hur man kan reagera så starkt över att någon säger till någon att hon sjunger illa, eller att någon ska stänga in sig i garderoben tyder enbart på att man enligt mig är extremt överkänslig. Huruvida man bör skämta om att folk kommer ta livet av sig (just det, folk. Vi kan inte snacka specifikt om barn, då det inte fanns något sätt för 118800 att veta att knodden var 13) är ju inte ens relevant i diskussionen, eftersom att 118800's VD redan har sagt att det var fel och inte så det ska gå till, så det behöver du ju inte börja gapa om.



Det som är pinsamt är enligt mig hur otroligt naiv och känslig man kan vara. Att sedan säga att man kan skämta om mycket, men inte saker såsom hemligt homosexuella kusiner, dåliga sångröster eller tristess är ju en aning konstigt. Vad menar du att man kan skämta om då, egentligen? Norrmän och Bellman?

#15 - - Maja:

Jag skickade in førut och fick inte svar førræn en och en halv vecka efter, kænns surt att betala før det...

#16 - - maya:

sv: hehe nej, man har olika smart när det gäller saker och ting =) jag har nog dejtat en hel del killar med uniformer...

#17 - - carrå - 19 år och gravid:

Men shit det där låter ju helt sjukt.

#18 - - Lucy:

#19 - - Lucy:

Johnny Style: Grejen e ju att de inte besvarar smsen? Svaren de skickat grundar sig på fantasi och om de vore en skämt-tjänst vore detta inte ett 'problem'?

#20 - - louise:

som gnissel ur en gammal traktor xD HAHAHAHAHAHA

#21 - - DENISE:

Är allt bra hos dig idag?:)

kram!/denise

#22 - - Millah:

Jag tycker varken si eller så. Kan tycka att det är en svår humor -det där om att begå självmord- den slags humorn skrattar jag inte åt.

Samtidigt kan jag tycka det är märkligt att skriva en fråga typ "vad kommer hända mig.." -det finns ju INGEN som vet det och absolut inte på 118 800.. eller? Så dem kan ju knappast förväntat sig ett seriöst svar?

#23 - - MaryCaroline:

Svar från bloggägaren: Johnny Style har uppenbarligen inte läst hela inlägget och förmodligen missat följande taget från 118 800:s hemsida: "Vår vision är att bli Sveriges ledande informationsupplysning". Kallar du, Johnny Style, det information att be någon att stänga in sig i garderoben? Eller att tala om för någon att man sjunger dåligt eller att det kommer att gå dåligt efter ens första bok eller skiva? Det är INTE information.



Det 118 800 gör är att besvara andra människors frågor, seriösa som oseriösa, på andras bekostan. De som svarar tycker uppenbarligen det är roligt att driva med andra utan att tänka på hur mottagarna kommer att reagerra. Det har ingenting att göra med huruvida man har humor eller inte. Det är fel av dem oavsett att besvara folks frågor på det sättet.



Lisa skrev "Haha det är ju skitkul, men sura tragiska människor som du har ingen humor.

Ta du ditt vinglas och sätt dig i ett hörn och se sådär viktig ut, TRÅKIGA MÄNNISKA!!!" Jag svarar: Din kommentar har ju knappast ens med saken att göra, utan är bara ett påhopp. Som jag redan skrivit har det inte med humor att göra, och huruvida jag är tragisk eller inte hör inte till saken. Och du Lisa, verkar uppenbarligen höra till samma "grupp" som de på 118 800 som gärna ber en 13-åring att ta livet av sig. Själv ser jag ingen som helst humor i det!



#24 - - Vera:

Tycker verkligen det, bilden i headern :)

#25 - - MaryCaroline:

Millah: Nej, det var ju det jag skrev också. Man kan ju inte förvänta sig ett seriöst svar om man frågar om sin framtid, för det kan de omöjligt veta och svara på. Men det ger ju inte dem på 118 800 rätten att klanka ner på andra och skriva negativa saker i svaren.

#26 - - Kajsa:

Ärligt så är det riktigt kul.

Fråga såna frågor som "Vad händer när jag blir äldre? Kommer jag få barn? Vad händer efter döden?" mm är ju bara idiotiskt.

Självklart vet dom inte det? Sånt man ska fråga är sånt de finns svar på. Tex; hur bakar man pannkakor? När fyller Magnus Uggla år.

Så dom får faktiskt skylla sig själva :)



Men självklart har jag med smsat och frågat roliga saker,

Frågade vart min mamma var (hon var ej hemma när jag vaknade) fick svar att hon är borta för hon vill ej veta av mig.

Frågade om jag kommer få barn och hur många isf, och fick svaret, inga för ingen vill ha det med dig.



Allt är bara humor! Och riktigt roligt med folk som blir upprörda.

#27 - - Johnny Style:

Lucy; det står ingenstans i varken blogginlägget eller några av artiklarna att dom inte besvarar frågorna dom får. Självklart får man oseriösa svar på oseriösa frågor som är helt omöjliga att svara på. Om dom hade besvarat sms med vettiga frågor på samma sätt hade det varit en helt annan diskussion, men något sånt fall har inte tagits upp.



MaryCaroline, du behöver inte fåna dig nu. Jag har läst precis allting. Jag förstår vidare inte riktigt var du försöker komma. 118800 är en informationsupplysning, ja. Om jag smsar dom och frågar om numret till polisen så får jag numret till polisen och frågar jag om vem som uppfann Trivial Pursuit så får jag veta vem som uppfann spelet. Det är information. Det enda exempel vi har här på en fråga som kan besvaras med information (utan att 118800 ska behöva spionera på hela svenska folket) är tjejen som frågar vilket skivbolag som eventuellt lämpar sig till henne. Svaret har i sin första del information, det finns enligt dom inga skivbolag som arbetar på det sättet och det har dom förmodligen också rätt i. I den andra delen av svaret försöker 118800 vara roliga på det sätt som är anledningen till att många skickar sms dit.



Att dom sedan inte svarar informativt på tramsfrågor är en annan sak, hur anser du då att dom skulle svara på en fråga såsom "vad ska jag bli när jag blir stor?" Hur skulle ett svar se ut, för att du skulle anse det vara information? Om dom inte svarar alls svarar dom ju inte heller med information, och kan, med din logik, inte heller vara en informationsupplysning.



Man kan inte utgå från såna där frågor och sedan avgöra huruvida dom fullföljer sitt uppdrag eller ej. Det funkar helt enkelt inte.

#28 - - MaryCaroline:

Ja du, Johnny Style. Om du ser min uppdatering ser du ju nu att jag hade rätt angående policyn och att de gjort ett misstag. Ja, det är information i form av fakta att komma med exemelvis vem som uppfann något och var och hur man gör dittan och hur man gör dattan och telefonnummer och adresser. Men det är INTE information att skoja och säga när en person ska dö eller hur framtiden blir. Deras policy var ju att svara på alla frågor och att de skulle bli "ledande informationsupplysning". Och nu backar företaget med VD:n i spetsen och ber om ursäkt och säger att de ska ändra sin policy, vilket bevisar att vi "tråkmånsar utan humor" har rätt. Och angående tjejen som frågade om skivbolag, de kunde ju ha gett henne namnen på några skivbolag utan att spekulera i hur det går till, för det var ju inte det hon var ute efter. 118 800 har inte haft som policy att vara roliga, vilket många verkar missuppfatta. Det är en informationstjänst och ingenting annat. Tycker att företaget gör rätt i att sluta svara på tramsfrågor, de skulle inte ha svarat på sådant från början. Ett informationsföretag ska inte svara på frågor som inte rör information, oavsett om den som frågar har betalat eller inte, och det ska företaget gå ut med i sin policy. Och nu erkänner ju VD:n att de anställda inte följer sitt arbete, vilket inte bara var tomma spekulationer från min sida.

#29 - - BELLA:

ja man undrar ju vad det är för människor som jobbar där egentligen :P men jag hade för mig att vem som helst kan bli sån där? typ man gör något test. fast de kanske va nåt annat



fast å andra sidan tror ja fler kommer smsa nu :P för att få såna här sjuka svar

#30 - - Johnny Style:

För det första så tycker jag att du ska renodla det du skriver lite om du riktar det mot mig. Jag har t.ex aldrig kallat någon tråkmåns, eller sagt att någon saknar humor, så det spåret tycker jag du kan släppa omedelbums. Du verkar också har rört till begreppen lite. 118800 har inte tidigare talat om sin policy varken på sin hemsida eller i någon artikel. Det du pratade om, att dom vill bli Sverige ledande informationsupplysning är deras VISION. Vision och policy är helt skijlda saker. Trots att dom är en informationsupplysning kan dom absolut ha haft som policy att svaren ska vara lite lustiga, det är inte motsägelsefullt på något sätt. Tvärtom, en policy att skicka ut roliga svar kan vara ett utmärkt verktyg för att bli Sveriges ledande informationsupplysningstjänst. Vad deras policy har varit, det kan ju ingen av oss som inte arbetar där veta dock. Sedan hade ju företagets VD redan beklagat sig för självmordskommentaren i den tidigare artikeln om tjejen som inte kunde sjunga. Det har jag redan sagt, något som du uppenbarligen har missat.



Sedan, angående den lilla tjejen. Ja, dom kunde ha gett henne namnen på några skivbolag, men då hade dom misslyckats i sitt uppdrag, eftersom det inte var vad hon frågade. Det är som att jag skulle gå till en bilhandlare och fråga om en extra säker bil, och han skulle rabbla upp alla bilmärken han kan. Hade frågan varit till exempel "Kan jag få några exempel på svenska skivbolag som har hand om i huvudsak popartister?" hade en lista av skivbolag varit ett bra svar. I det här fallet var frågan mer specifik än så, och jag tror fortfarande att 118800 hade rätt i sitt svar; ett skivbolag som släpper inte vilken 13-åring som helst och lyssnar på när hon sjunger, som dessutom har resuserna att göra henne känd och till en radioplåga finns nog inte. I alla fall inte i Sverige.



Sen spelar det väl inte så jättestor roll vad du personligen tycker att en informationsupplysningstjänst ska syssla med eller ej så länge du inte driver en sådan. Om 118800 skulle vilja ha som affärsidé att i varje svar inkludera en liten animerad svastika så är det väl deras sak. Marknadskrafterna reglerar ganska bra vad vissa branscher "ska" och inte "ska" göra ganska bra själv, utan att självutnämnda expertbloggare utan erfarenhet i branschen behöver göra det.

#31 - - MaryCaroline:

Johnny Style: Eh, om man vet hur man skriver och läser så vet man att citationstecken inte enbart betyder att man citerar vad någon annan har sagt eller en text man har läst. Angående policy och vision så ingår det ena i det andra och går hand i hand och har i många fall ingen skillnad. Förstår inte ens varför du ska vara tvungen att röra upp de begreppen? Och ja, och nu beklagar sig VD:n för just hela deras policy och ska se över den, inte bara enskilad fall. Och angående det 13-åriga tjejen, att hon är 13 ingick inte ens i frågan, utan var endast ett PS. Och att hon är 13 har egentligen inget med saken att göra då det finns åtskilliga unga flickor som gett ut skivor, även i Sverige. Det kan bara ett skivbolag avgöra, inte en person på en informationsupplysningstjänst. Om det inte spelar någon roll vad jag personligen tycker, då är även dina åsikter lika lite värda, för jag antar att inte heller du driver en informationsupplysningstjänst. Och inte trodde jag att de som driver en sådan hade åsikter som var värda mer än oss "självutnämnda expertbloggare"...

#32 - - Johnny Style:

Du läser en massa saker som jag inte skriver, vilket jag tycker är konstigt. Vi kan börja i slutet, jag har aldrig sagt att dina, eller någon annans åsikter är mindre eller mer värda. Det jag sagt är att det spelar ingen roll vad du (eller jag, eller kungen) tycker om vad 118800 borde göra eller inte göra, det enda som spelar roll är vad ledningen hos 118800 tycker att deras uppdrag som informationsupplysningtjänst är.



Vidare så är policy och vision på inget sätt samma saker, det har du blott inbillat dig. Det ena ingår inte i det andra, men policy kan vara ett av många verktyg för att förverkliga sin vision.



Hennes ålder kanske inte direkt ingick i frågan, men det var en viktig variabel för att kunna lämna ett bra svar. Att det finns unga tjejer som gett ut skivor är inte intressant, det som isåfall är intressant är ration unga flickor som gett ut plattor gentemot vuxna kvinnor som gjort det.



Nästa grej tycker jag är riktigt intressant dock. "Det kan bara ett skivbolag avgöra, inte en person på en informationsupplysningstjänst". Någonstans måste man ju ge personer på informatiosupplysningstjänsten någon form av ansvar och någon form av tillit. Annars blir dom blott en telefonkatalog och det är gissningsvis inte vad dom är intresserade av, utan det brukar endast ses som en del av deras uppdrag.



I övrigt tycker jag inte du behöver ta åt dig så mycket som du verkar göra, finns ingen anledning till att ta något personligt och övertolka saker. Jag diskuterar blott ett fenomen jag finner intressant, jag försöker inte förolämpa eller håna dig på något vis.

#33 - - LORISSALOVEBOMB:

tycker inte heller att det är okej att skämta om döden och sådant. Men så kan ju de anställda OMÖJLIGT veta hur gammal man ska bli eller hur det kommer gå inom musiken, så man förstår ju att de måste skämta lite också istället för att skriva typ "Ingen aning..".



Däremot kan man ju vara skämtsam på en acceptabel nivå istället.

#34 - - Sandra:

Om man skickar in dumma frågor, så får man dumma svar tillbaka. Svaren är inte personligt riktade mot personen bakom frågan. 118 800 vet inte exakt vem du är/din personlighet och hela din bakgrundshistoria och framtidshistoria.



För om man har självdistans och självrespekt så förstår man att man inte kan få ett korrekt svar på många frågor. Hur kan man överhuvudtaget ta en tjänst som 118 800 (och liknade tjänster) seriöst.

#35 - - Marie:

Jag har aldrig frågat dem något och kommer inte göra det heller. Lästa också det som hade hänt i Aftonbladet. Helt sjukt och oförsvarbart!

#36 - - Jossan - Foto&Vardag:

två jag känner fick det där svaret med författare som floppar och tar själmord x) sen frågade jag hur sista boken i Twilight serien är. ( ville bara se om deras svar stämde) och det gjorde det :D haha

#37 - - Hettan och Sofie:

Jag frågade vem är jag? då svarade dom nåt istil med, eh jag minns inte men de va typ om att: jag skulle starta en kattfarm och bestyga himalaya. Och att jag hellre såg glaset halvfullt än halvtomt.



Haha, inte så obehagligt men lite skumt ;D

#38 - - Mowii:

Som användare av 118 800 måste man ju förstå att man inte kan fråga saker som man vet kommer att vara svarslösa. Men! De ska absolut inte svara obehagliga saker! Även om frågan kan vara dum så får de ju fatta att man inte kan göra så! Själv kommer jag inte att använda den tjänsten! Ska hålla mig till 118 118 om jag nu skulle behöva den tjänsten...

#39 - - Alexandra:

Ojj, ojj ;O

#40 - - Lucy:

Jhonny Style;



de visste inte svaret på vissa frågor och hittade då på svar. (frågorna som skickades till dem spelar egentligen ingen roll).



eller vad anser du om det?

#41 - - LOVISA:

alltså herregud, det är verkligen fel om dom skriver såna svar till liksom barn?!

har tillochmed sett på deras sida för länge sen att man kunde göra en egen "användare" och svara på andras frågor? :S så vem som helst kunde tydligen gå in där och skriva vad dom helst.. helt sjukt

#42 - - Ida We:

Om man skämtar om döden och självmord eller säger något som personen kan ta illa upp är det fel. Men jag tycker att det ändå kan vara kul om dom hittar på svar, så länge de håller sig borta från att förolämpa. Har skickat in några gånger men mina svar har varit bra. Dock frågade jag andra frågor, vart det och det ligger tex.

#43 - - Kimberly Engqvist:

Ställ gärna några frågor i min frågestund som min bästa vän kommer att svara på!

http://crossthatline.blogg.se/2010/july/no-you-hang-up-god-im-in-love.html

#44 - - Anna:

Jag tycker att ställer man en konstig eller rolig fråga som ingen kan veta svaret på, då får man förvänta sig att svaret blir sådant! Vet att många skickar sms med frågor dit bara för att de ska få ett roligt svar och det är ju skoj ;) Men sen behöver de ju inte överdriva liksom.

#45 - - Erica:

Verkar skumt... :/

#46 - - Elin:

Jag har bara använt tjänsten två gånger varav bara det ena svaret jag fick till den ena frågan faktiskt var baserad på ren fakta. I den seriösa frågan undrade jag om banan är ett bär vilket jag redan visste att det var men min kompis trodde att det var en frukt så vi var tvungna att fråga. Svaret vi fick var att banan är en örtväxt som bär bär. Och att inuti bananen är det inte kärnor utan något fröliknande sak jag kommer inte ihåg vad det hette. Så jag fick iaf ett seriöst svar när jag smsade dom. Andra gången hade jag tråkigt och utnytjade tjänsten enbart för att fråga ifall jag skulle gifta mig med min nuvarande pojkvän och dom sa ja. Min klasskomis lillebror har berättat att han använde tjänsten och ställde en väldigt konstig fråga. Han skrev: Om man lägger ihop alla sveriges vägar, hur långt blir det då? en månad senare fick han et svar som endast innehöll en massa siffror. jag menar hallå! då har någon jävel suttit o räknat på dedär i en månad! aha! vilka nollor dom är som MÅSTE svara på alla frågor dom får! tycker jag iaf

#47 - - Anonym:

Människorna som sitter på andra sidan datorn känner inte personen i fråga, så varför förväntar man sig ett "riktigt" svar... Hur kan dom tex veta att någon sjunger dåligt? Jag tycker det hela är komiskt och idiotiskt på samma gång.

#48 - - anneli:

"svar på allt". dom visste inte vilket land radioprataren Kodjo (P3) kommer från.. jag omformulerade frågan typ tre gånger för att få ett svar - hah, in your face 118100!

#49 - - Jasmine:

Fy, vilka idiotiska svar! Hur kan man vara så dum, egoistisk och känslokall. Jag tycker inte ett enda av de exemplerna du tar upp är roliga. Vem skrattar?! Herregud...



Kram

#50 - - Emma | Fotoblogg mixad med vardagen:

jag frågade en gång bara för skojj när jag och några tokio hotel fans snackade på msn och ingen vågade smsa och fråga så jag gjorde de; jag frågade på skojj skull; hur stor snopp har bill kaulitz? och då fick jag i svar att man kallar han för dvärgstryparen osv :s

#51 - - kolakatten:

sjukt!!

vissa skickar säkert in helt idiotiska frågor, och då borde dem ju få idiotiska svar.

men dem på 118800 borde veta när dem ska ge idiotiska svar och när dem ska ge seriösa svar.

det finns ju människor som vill ha seriösa svar.>:(

#52 - - monika:

aldrig smsat 118 800 men 118 100 och det brukade vara roliga "oseriösa" men helt oskyldiga svar, mycket bättre. Fast man måste kunna ta en del tycker jag, fast de var ju såklart inte okej att svara sådär.

#53 - - julia:

sjukt :O

#54 - - jezzanista was here...:

Dem borde ta bort smstjänsten totalt! så oseriöst som dem har haft det asså.

Samtidigt att jag ringde dem för någta veckor sedan för att få tag på nummer till hfab jour "behvövde få tag på någon som kunde öppna min dörr, hade ingen nyckel"

Hennes svar på 118 800 var: Vad är Hfab?

Jag svarade: företag med hyreslägenheter? så hfab i Halmstad..



Hennes andra fråga: - Är dem stora?



jag- ja dem har typ 70% av alla lägenheter i Halmstad?!



118 800 - okej, för dem finns inte. Är du säker på att det är ett företag?



Jag- klart att det är ett företag. Varför kan du inte skriva in www.hfab.se på datan så får du fram dem och så kan du se



För någon anledning så kunde hon inte hitta sidan. Då kändes det som att dem ville punga fram pengar i samtalet.

Så det slutade med att jag sa: jaha vi kommer ingenstans med det här, ni var ingen större hjälp!



Jag kommer aldrig någonsing ringa sånadär företag mer, twi!

#55 - - Anonym.:

Jobbar för tillfället på 118 800.. Jag vet inte vem som har skrivit smsen, men något som man ska ha klart för sig är att de är INTE samma personal som man ringer till på 118 800 som svarar på SMSEN. Och seriöst, ni anar inte hur mycket folk bara ringer o driver o ställer dumma frågor o mycket man får stå ut.. Kommer det en sådan fråga ja.. Vad förväntar de sig? Hur ska man kunna veta vad personen ska bli? Men om de är vad den som skrev smset tror.. Ja du bad om ett svar du fick ett svar, man kommer inte gilla alla svar man får i livet.. Ställ en seriös fråga och så får du ett seriöst svar. Svara gärna på email..

#56 - - 118800:

Hur ska vi som arbetar på 118800 kunna veta vilken ålder avsändarna har? Det är fullständigt orimligt.

#57 - - MaryCaroline:

118800: Oavsett vilken ålder avsändarna har, anser du att det är rimligt att ge sådana svar?

#58 - - Per:

"Vi som ogillar 118 800" finns på facebook

#59 - - 118800:

Ja det är givetvis rimligt. Det är fler som har skrattat när de har fått det där svaret än de som har klagat. Kanske skulle vi ha en varningstext: Bör endast användas av människor med självdistans.

#60 - - Lisa:

Haha, jag tyckte det var roligt :) Man får ta det med en nypa salt, och en citronskiva, och en och annan tequila!