Graviditetspenning

Tisdag är det idag. Hade egentligen bara tänkt stanna hemma idag, men så blir det icke... Måste ta mig till biblioteket för att skriva ut blanketter om graviditetspenning, har inte fått några hemskickade trots att jag bett Försäkringskassan om det två gånger för att vi inte har skrivare hemma just nu. Man behöver tydligen skriva ut det själv då man inte kan beställa det, suck... Vad trött man blir på jävla myndigheter!!! Plus att jag tydligen måste be min arbetsgivare att fylla i ännu en blankett åt mig, denna gång angående att jag inte kan bli omplacerad. Jag kan inte bli omplacerad så som jag ser det med tanke på att det inte direkt finns andra arbetsuppgifter än de jag redan har, det vill säga stå i en ibland stressig kassa, lyfta tunga diskbackar, kånka dricka till drickakylen, sitta på huk och städa, lyfta ner grejer från skåp och hyllor vilket ibland medför att man får klättra på en stol, gå och stå mycket, hämta disk från borden, sträcka sig över bord och torka och så vidare. Det är de arbetsuppgifter vi alla på jobbet har och det finns ingen omplacering att tala om, det är inte en sådan arbetsplats... (Kan man bli omplacerad har man tydligen inte rätt att få någon graviditetspenning och då skiter det sig i så fall under en månad...). Beroende på hur Försäkringskassan bedömer det får jag antingen vara hemma en månad med graviditetspenning, jobba tiden ut eller gå hemma en månad utan pengar... :S Och som jag själv känner det har jag ingen lust att arbeta någonting överhuvudtaget under sista graviditetsmånaden + att det inte finns någon omplacering att tala om, jag behöver vara hemma och vila och ta hand om allt det sista inför förlossningen och bebisens nedkomst. Så jobba ändå är alltså inte ett alternativ. Suck för alla dessa blanketter man måste fylla i!!! Krångligt ska det också vara tydligen... Men jaja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta tag i det här nu eftersom jag inte verkar få någon blankett hemskickad. Handläggningstiden kan ju vara upp till 30 dagar tydligen och då är det på gränsen nu att jag hinner få ett besked innan det är dags att vara hemma... 
 
 
Ni som haft med graviditetspenning att göra, hur har det varit för er? :)
 
 
(Bildkälla).
4 kommentarer publicerat i Graviditet
#1 - - Tina:

Att det alltid ska krångla med myndigheterna, och särskilt med frsäkringskassan.:/ Hoppas det löser sig!

#2 - - Sofia Börjesson:

usch, om det är så jobbigt så säg till din arbetsgivare att det inte går att bli omplacerad och att han/hon får skriva det. För då finns det ju ingen möjlighet att bli det. Själv kan jag inte bli det, vilket är skönt! Men du ska inte göra något som tar på kroppen, det kan faltiskt tillslut leda till missfall om man har otur. Det gjorde det på min mamma. Tror din arbetsgivare förstår det och skriver åt dig att du är "förbjuden" att göra det. Det komme r lösa sig :D

#3 - - linda:

Jag skickade precis in mina för precis som du så har jag otroligt tungt jobb för jag jobbar ju i charken på en ica-butik. jag printade ut mina själv på deras hemsida. Det går att få ut dem där om man går in på länken som har att göra med föräldrarledighet. Har skickat in dom så jäkla sent bara så jag hoppas på att dom hinner bearbeta fallet innan den 15 september då jag ansökt om att få gå. Jag är så seg med att skicka in papper men min chef har skrivit väldigt bra så jag hoppas på att dom förstår min situation! Vet du om det påverkar mammaledighetsdagarna?

#4 - - Anna:

Jag jobbade ju i ett café när jag var gravid. Hade inga problem att få havandeskapspenning (som det hette för 5 år sen. Kanske bytt namn nu) så jag gick hem 1/12 (hade BF 30/1 men hon kom 14/1) med havandeskapspenning.

Det påverkar inte mammaledighetsdagarna.