Min onsdag och valborg och jobbsnack

Onsdag och Valborg idag. Vad har ni gjort idag kära vänner? Grillat? Druckit lite gott? Sett några eldar? Eller någonting annat? Vi har inte gjort någonting alls. Valborg är en sådan där "högtid" jag slutade bry mig om för länge sedan faktiskt. Så det har varit som vanligt idag. Angela var på dagis, jag sökte jobb, vi har ätit helt vanlig mat och inte druckit en droppe. Och inte sett några eldar...
 
Hur gick det tidigare idag förresten, med jobbsökandet och på Arbetsförmedlingen? Jovars, det flöt på bra och det mesta gick väldigt bra faktiskt. Vet ännu inte hur det blir med jobben jag sökt, men man ska nog inte säga att hoppet är ute. Först gick jag till Systembolaget. Jag har ju redan gjort en ansökan där via internet, då de sökte personal till sommaren. Men det blev ju inte av att gå dit för ett personligt möte som jag även hade tänkt eftersom vi varit så mycket sjuka. Men idag gick jag i alla fall dit och hade med mig en ny ansökan med CV och personligt brev och träffade butikschefen. Jag presenterade mig och han tog sig tid att träffa mig för en pratstund och det var inga problem alls. Han tittade igenom mina handlingar på en gång och berättade lite om jobbet och ställde lite frågor och så där och jag tycker att hela mötet gick väldigt bra. Men det betyder ju såklart inte att det är spikat med jobb, man får ju bara hoppas att jag blir vald tillsammans med de andra ;)
 
Sen gick jag in på Coop. Coop är ju en sådan arbetsplats där man kanske kan hoppas på att få jobb. Jag tycker det är rätt ofta man ser nya i personalen, eller så beror det bara på att de är många och att det är olika som jobbar varje gång man kommer in, haha. Men men, tyvärr så var butikschefen inte i butiken idag. Så jag avvaktar och återkommer en annan dag istället så jag får ett personligt möte och kan lämna in mina handlingar direkt till honom. Går tillbaka på måndag, då är det nog ganska säkert att han är där och då är jag barnfri också. Det var i princip likadant på Ica. Butikschefen var inne, men hade inte tid. Så jag återkommer där också... På Willys blev det också ett bra möte med butikschefen. Där fick jag även veta att de ska anställa personal till sommaren och att det är en del som har ansökt. Men jag tycker ändå att jag gjorde ett gott intryck så vi får hoppas :) På Netto gick det dock snabbt, butikschefen var inne, men åt lunch, så det blev inte direkt något möte. Men man kan ju gå tillbaka en annan dag och fråga om hon läst igenom mina handlingar och fråga om de behöver någon personal :) 
 
Ja, det är vad jag hann med idag. Nästa gång blir det att besöka OK/Q8 och Statoil som ligger i den andra änden av stan, jämfört med livsmedelsbutikerna. Får se om det blir besök på något mer ställe som ligger i den änden av stan när man ändå är där. Beror ju på vad man hinner med och vad man kan komma på, hihi.
 
Arbetsförmedlingen blev jag ganska glatt överraskad idag faktiskt. Ofta säger man ju att man ingen hjälp får, för så är det ju nästan jämt. Men inte idag alltså, hehe. Vi skrev en handlingsplan och vi pratade om hur jag går tillväga i mitt jobbsökande och vad jag ska göra för att ta mig vidare och sådant där vanligt snack som inte brukar ge mig som arbetssökande någonting. Men utöver det matchade handläggaren även mig och min profil och rekommenderade mig för arbetsgivare/jobb som passar mig, bland annat i sådana där jobb vi själva inte ser i platsbanken (vad det nu hette, det minns jag inte). Utan alltså sådana där jobb de bara ser på Arbetsförmedlingen där arbetsgivarna bett om att få in rekommendationer den vägen. Som arbetssökande får man veta vad det är för typ av jobb, men man får oftast inte veta exakt vilken tjänst det är eller ens i vilken stad det är. Känns lite snopet, men får man jobb den vägen är det ju bra ändå :) Så ja, så såg det ut på Arbetsförmedlingen idag :)
2 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Sofia:

Grymt av dig att gå och ge cv personligen. Det är väldigt modigt tycker jag. Jag själv skulle vara as nervös! Håller tummarna för dig att du får ett jobb snart :)
Vi firar alltid valborg och jag tycker det är väldigt kul. Men vi alla tre i familjen blev sjuka och trötta så vi fick åka hem från firandet innan brasan :(

Svar: Jag var faktiskt nervös om jag ska vara helt ärlig. Jag vet inte om det märktes när jag var där, men jag tror inte det. Jag föredrar ju egentligen att sköta precis ALLT via mail, haha. Därför har det tagit mig så här lång tid att komma ut i verkligheten och ansöka personligen med möte och brev och allt. Annars hade jag gjort det redan från början. Tack! :)
MaryCaroline

#2 - - Cissi:

Att lämna personligen ger mer😉 märks hos oss som tar in sommarjobbare varje år😊

Svar: Förstår det :) Jag är glad att jag gick ut personligen, tror absolut att man har större chans :) Får hoppas :)
MaryCaroline