Mina kompetenser och erfarenheter

Jag går ju en "kurs" just nu som heter Aktivera. Där diskuterar vi olika områden som exempelvis samhället, oss själva och påverkan, och hur vi ser på saker och ting. Hur vi kan påverka samhället och hur samhället kan påverka oss som individer. Dessutom diskuterar vi våra kompetenser och erfarenheter, som ju är en del av oss. Det är viktigt med självkänsla och att känna till vilka kompetenser och erfarenheter man har och vad man kan bidra med. Dessutom är det viktigt att veta vilka hinder man har, vilka hinder man stöter på på vägen för att nå sina mål. Därefter kan man ta reda på vad och hur man ska göra för att gå runt dessa hinder och för att lösa de problem som finns. Det här är bara några punkter som är viktiga i "kursen". Men framförallt är det viktigt för en själv och för det samhälle vi lever i.


Jag tänkte ta upp det här med kompetenser och erfarenheter. Alla kompetenser och erfarenheter kan bidra med någonting. De bidrar till den person du är, den person du kommer att bli och vad du vidare kan bidra med för att hjälpa eller underhålla andra. Även de kompetenser och erfarenheter du tycker är små är viktiga. Även om du inte tror att småsakerna du kan är viktiga, så kan du ändå säkert använda dem och det finns ofta någon annan som har nytta av dem. Dessutom kan dina kompetenser och erfarenheter i många fall användas tillsammans med andra människors kompetenser och erfarenheter. I "kursen" fick vi skriva upp våra egna kompetenser och erfarenheter, som ett sätt att tänka efter, känna efter och kartlägga. Det kan vara bra att göra och sen att fylla på efterhand man kommer på mer. Testa så får ni se :)


Dina kompetenser och erfarenheter - som bitar i ett pussel.
(
Bildkälla).


En liten lista på mina kompetenser och erfarenheter

• Skrivande
• Fantasi
• Datakunskaper (exempelvis Office, PhotoShop, InDesign, Dreamweaver, operativsystem, internet, research)
• Aktivt medlemskap i ett politiskt ungdomsförbund
• Sex- och samlevnadsfrågor
• Tidningsbud
• Ungdomsfrågor
• Studier: Gymnasium (samhälle med mediainriktning). Högskola/universitet (textdesign/informationsdesign, konstvetenskap, litteraturvetenskap,  genusvetenskap)
• Ombud
• Migrationsfrågor. Migrationsverket. Migrationsdomstolen. Mänskliga rättigheter.
• Instrument: Gitarr, blockflöjt, piano


Min lista... Jag vet inte om den känns för lång och för "bred" eller om den känns för kort och för "diger". Men tänker man efter mer kan man säkert fylla på den så den blir dubbelt så lång. Men är det bra att kunna mycket eller är det bättre att kunna lite och koncentrera sig mer på de få områden man kan?
3 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - karin:

Haha såklart :) Bland annat två mascaror, opium body lotion, parisienne-parfym, en spegel, en lip balm :)

#2 - - Zandra - sminkblogg:

Sv; Jag är tyvärr arbetslös :/ Jag letar hela tiden, men det är verkligen supersvårt trots att jag kämpar som en idiot!



Vad rolig din blogg är! Jag satt och läste lite och fick mig några kvälls-skratt, haha :D

#3 - - Anonym:

Det verkade lite intressant...