Nya helvetesregler angående praktik

Jag är seriöst talat förbannad! Det har från och med nyligen inträtt nya regler angående praktik, så jag får inte fortsätta min praktik på cafét. Nu har vi troligtvis löst det hela på ett annat sätt, men i alla fall. Det är ju åt helvete med de nya reglerna. Vilket som stämmer vet jag inte riktigt, men så här ligger det till som jag förstått det:


• Jag får inte fortsätta min praktik eftersom praktik skall prioriteras för ungdomar och för dem som har utbildning inom de specifika områdena. Jag som är 26 år räknas inte längre som ungdom, och hamnar därmed utanför den ramen. Och eftersom jag har en utbildning inom media är jag inte heller där kvalificerad för att ha praktik på ett café. Därför får jag inte fortsätta utan måste enligt arbetsförmedlingen hitta en praktikplats på ett ställe där jag kan använda min utbildning (och om man tolkar det hela rätt skulle man då också få hoppas på att en så kallad ungdom inte också kommer och vill ha praktik på platsen, då blir ju denne prioriterad, särskilt om han/hon också har utbildning).

• Jag googlade lite och hittade detta på Flashback:
   - En person letade jobb/praktik inom den bransch där han/hon är utbildad. Han/hon fick en praktikplats och meddelade sin handläggare på arbetsförmedlingen. Men han/hon fick då veta att "regeringen har gett direktiv på att bara prioriterade grupper som t.ex. utförsäkrade har rätt till detta fr.o.m. i år".
  
   - En person som påstår att han/hon arbetar på arbetsförmedlingen skriver följande: "Sedan ungefär årsskiftet så har regeringen gett nya direktiv, som du säger, när det gäller s.k. "Program" för arbetssökande. Det är enbart de prioriterade grupperna som får ta del av t.ex. praktik och starta-egetbidrag, arbetsmarknadsutbildning m.m.

De prioriterade grupperna är som följer:
- Inskrivna i Jobb- och utvecklingsgarantin samt Jobbgarantin för ungdomar
- Arbetssökande med registrerat funktionshinder
- Arbetssökande som räknas som Nyanlända (det gör man de tre första åren man bor i Sverige)

För övriga grupper KAN det göras undantag om det är arbetsmarknadspolitiskt motiverat. Detta ska dock förankras med närmaste chef och är mycket mycket ovanligt.

Detta är verkligen mycket tråkigt! Verktygslådan för grupper utanför ovanstående har krympt rejält..."


• Via Flashback hittade jag en blogg som skriver följande:
   -"Nyanmälda arbetslösa nekas praktikplats. De ska instället gå igenom en A-kasseperiod på 300 dagar utan någon form av sysselsättning. Efter detta hamnar de i JUG (Jobb och utvecklingsgarantin) Fas1, 150 dagar, därefter Fas2, 200 dagar för att sedan hamna i Fas3".

   - Dessutom har en person nämnt till blogginnehavaren att man på arbetsförmedlingen på hans/hennes ort har påstått att man inte får ha arbetspraktik i Fas1 och Fas2.

   - "Det verkar som att det nu inte finns pengar till alla som vill ut i praktik redan när man har A-kassa och i Fas1 och 2 innan man hamnar i Fas3. Kan det vara så att alla pengar går till Fas3? Eftersom vissa arbetsförmedlingar hävdar att de måste lägga pengarna på långtidsarbetslösa. I så fall så är det ett otroligt slöseri med pengar. Att satsa tidigt på åtgärder borde ju vara det som är mest lönsamt och sundast för de arbetslösa".





Min åsikt:
Oavsett anledning till numer nekad praktik är det ju åt helvete! Jag hade ju till och med påbörjat min praktik och kommit in i arbetet och rutinerna och hade mycket kvar att lära mig, men får nu inte fortsätta utan måste avbryta den när perioden är slut. Detta trots att jag själv ville fortsätta och trots att arbetsgivarna också ville att jag skulle fortsätta... (Men det är som sagt troligtvis löst på annat sätt).

Jag vågar inte ens tänka på hur många det här drabbar. Hur många finns det inte därute som inte passar in i den nya ramen för att få gå på praktik? Hur många är det inte som numer kan räknas som "för gamla" (trots att man nyss passerat 25...) och hur många är det inte som går på praktik på en plats där de inte har en passande utbildning? Jag menar också, vi som inte varit arbetslösa i ungefär ett år, ska vi bara gå hemma och rulla tummarna och vänta på att få komma med i Jobb- och utvecklingsgarantin när vi istället skulle kunna vara ute på praktik och få sysselsättning och erfarenhet eller starta eget (eftersom starta eget-bidrag också räknades med de nya reglerna). Det här är ju bara sjukt! Och det här är ytterligare ett korkat drag från den korkade sittande regeringen som inte behandlar alla lika!!!
4 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Sandra:

svar: Tack, vad kul att du gillar det ! :)

#2 - - MADDES:

tack så mycket tjejen

#3 - - The Life Of A Nerdy Poet:

Verkar ju helt sjukt det där :O Sådär ska det verkligen inte få gå till...

#4 - - Hazar:

Jag har börjat min praktik i en redovisningsbyrå som ekonomiassitent. Jag fick utbildningar inom ekonomi och finans de senaste 6 månader som skulle räcka till att man få ett arbete, men jag skulle lära mig praktiskt och känna till allt som gäller moms, skatt, redovisning mm. Jag fick tre månader först och när jag skulle förlänga min praktik då fick jag inte fortsätta....



Jag får inga pengar från A-kassa eller socialbidrag under praktik perioden men det gör inget skilnad. Väldigt konstigt!!



Jag håller med att regeringen inte behandlar alla lika.