Hemkört från Systembolaget? - Nej, tack!

Jag trodde nästan att jag hörde fel på jobbet idag när jag hörde en snutt av nyheterna på radion. Jag tyckte att de sa att det finns förslag på hemkört från Systembolaget. Nu var det visst så att jag hörde rätt, läste nämligen alldeles nyss samma sak på Aftonbladet.se samt på Expressen.se...


Carl B Hamilton (FP), Systembolagets styrelseledamot, föreslår att en kund ska kunna köpa varor hemifrån, att de ska levereras hela vägen hem till dörren och att det ska ta två till fyra arbetsdagar. Han menar att Systembolagets reglerade öppettider försämrar servicen. Han menar på att hans förslag skulle modernisera företaget och att det skulle förbättra servicen för nyktra medborgare.

"Systembolagets monopol och legimitet bygger på att medborgarna accepterar monopolet". Servicen måste förbättras för att förstärka argumenten för att ha kvar monopolet.

Precis som vid butiksköp ska kunden visa legitimation. Carl B Hamilton tror att köpen kräver planering flera dagar i förväg och att förslaget inte skulle göra alkohol mer tillgänglig för ungdomar. Vidare tror han att hans förslag skulle lösa frågan om gårdsförsäljning. Man skulle alltså på det sättet kunna beställa på plats och få varorna hemleverarade.


 
(Bildkälla).


Min åsikt: Det här var ett av de dummaste förslagen jag har hört på länge. Visst, e-handel är modernt och finns i de flesta branscher. Men att Systembolaget skulle behöva en sådan modernisering är skitsnack och ett väldigt dumt förslag. Varför? Jo, därför att man kan väl knappast klaga på Systembolagets öppettider? Och alkoholen blir mer lättillgänglig. Man kan då beställa det när som helst på dygnet och då beställa hur mycket man vill och så kommer det med hemleverans ett par dagar senare. De som redan dricker (för) mycket och de som är alkoholister kommer då med stor sannolikhet att köpa mer och dricka mer. Man behöver inte sätta sin fot utanför hemmet och andra behöver inte heller då se hur mycket och vad man köper. Smart!

En annan aspekt på detta förslag är ungdomar. Carl B Hamilton tror inte att alkohol skulle bli mer tillgänglig för ungdomar. Men det är ju det den blir! Minderårigas vänner som har åldern inne kommer ju mycket enklare att kunna köpa ut. Och de som är minderåriga kan dessutom sitta bredvid och välja och vraka! Ett säkert kort för langning till minderåriga!

Jag tror inte att Hamiltons förslag kommer att gå igenom på grund av alla risker för langning och för människors hälsa. Dessutom handlar det säkert inte bara om det han går igenom... Det handlar mycket säkert också om det alla är ute efter... Winning-situation i form av pengar!


Nej till hemkört från Systembolaget!

5 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Moonwitch:

Sv: Ran är enligt nordisk mytologi havets gudinna...så med det menade jag att jag har väldig respekt för havet....;)

#2 - - Michaila:

Tycker också det är en dum idé :o

#3 - - Tim:

Dina argument är jävligt långsökta.

#4 - - frida:

jag hör faktisk till dom som inte heller tycker åldern ska sänkas till 18 just pga av att desso mer tillgängligt desto mer användning

#5 - - MaryCaroline:

Tim: Och det grundar du på? Har du argument för det? Jag har i alla fall argument till skillnad från dig som bara kastar in ogrundade påståenden.