Kladdkaketips + recept

Hur svårt kan det egentligen vara att få till en perfekt kladdkaka? Jo, det kan faktiskt vara ganska svårt. Den kan bli för tunn, den kan bli för liten, den kan bli för torr, den kan bli hård, den kan bli för kladdig (jo, den kan faktiskt det). Först kan det vara bra om man har ett bra recept. Jag delar såklart med mig av mitt :) Och så delar jag med mig av ett par enkla tips som har med kladdkaka att göra.





Ingredienser: (OBS! Detta är ett fördubblat recept för en stor pajform)

• 4 ägg
• 5 dl socker
• 4 tsk vaniljsocker
• 8 msk kakao
• 200 g smält/flytande smör/margarin
• 2 dl vetemjöl
• 1 krm salt


Gör så här:

Vispa ihop äggen och sockret pösigt. Blanda sedan i de övriga ingredienserna försiktigt. Nu ska det inte bli för pösigt, då kan kladdkakan bli torr.

Smöra och bröa en form (smör/margarin + ströbröd). För ovanstående recept, använd en stor form. Jag brukar använda en stor pajform.

Grädda längst ner i ugnen i 175 grader till du tycker att kladdkakan är klar. Jag brukar grädda cirka 25-35 minuter.

Ta ut kladdkakan och låt den svalna!


Extra tips!

• Tycker du att det är svårt att skära kladdkakan? Och det speciellt om du använder dig av en vanlig pajform? Gör då som jag! Lägg kladdkakan i frysen en stund, cirka 20 minuter. Ta sedan ut den och skär den med en pizzaslicer!



• Tycker du att kladdkakan ser lite tråkig ut? Och det även med grädde? Garnera med bär, exempelvis jordgubbar eller körsbär.




• Blev det kladdkaka över? Ställ inte in den i kylskåpet! Låt den stå framme i rumstemperatur under folie. Då blir den inte så där obehagligt kall och inte blir den heller torr lika snabbt som i kylskåpet.

      


• Orkar du inte baka en egen kladdkaka? Det finns att köpa. Men ett tips... Köp INTE den från Frödinge. Den är inte alls god. Den smakar inte alls kladdkaka. Den smakar artificiellt och bara blä! Det hjälper inte ens med grädde...

6 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - dreamsandthoughts ☆:

kladdkaka är gott! :P

#2 - - Louise - foto:

Där lärde jag mig något nytt. :) Visste faktiskt inte att man inte ska ställa dem i kylskåpet!

#3 - - Josefine:

fett gtt

#4 - - Fannyy:

gott! :) Allt bra?

#5 - - Ebba:

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

#6 - - MaryCaroline:

Ebba: Tack tack! :) Själva designen har jag knåpat ihop själv. Dock är detaljerna lite fusk, hihi.