Katter ska inte vara veganer!

Usch, det verkar vara en sådan där dag då jag blir förbannad på allt jag läser som har med djur att göra. Först var det kalkonaveln och deras djurplågeri bara för att vi människor ska få smalmat och mer kött och mindre ben på produkten. Den här gången handlar det om att låta sina katter vara veganer...

Jonas Hellö, 35, matar sina katter med vegankost! Nu har han blivit förbjuden av Länsstyrelsen i Värmland att fortsätta. Hellö lovar att ge katterna varierad kost, men protesterar samtidigt och säger att det är "överförmynderi". Han säger att fördomarna lever kvar och att det inte är så att han matar sina katter med gurkor...

En kvinna såg en annons på Blocket. Hellö skulle ge bort sina kattungar och ville att den nya ägaren också skulle mata katten med vegankost. Kvinnan blev upprörd och anmälde Hellö till Länsstyrelsen. De beslutade efter en inspektion att han måste ge katterna vanlig kattmat. Hellö gör som de sagt åt honom, men påstår ändå vidare att det är nytt i Sverige med vegankost till katter och att han köpt specialfoder till dem.

Enligt djurskyddslagen ska djur utfodras med foder som är anpassat efter dem. Katter är rovdjur, därför har Hellö inte följt djurskyddslagen. Hellö tänker starta en förening för likasinnade och han hoppas att det ska öka förståelsen för hans kostval, vad man kan göra mer med vegankost till husdjur. 

(Källa). 

 

Min åsikt: Katter ska inte vara veganer! Katter är som Länsstyrelsen säger, rovdjur! Rovdjur ska inte vara veganer, de är inte det i vilt tillstånd, de är inte det naturligt och ska så inte heller vara i fångenskap. Ska man i så fall även hindra katten att jaga och äta flugor, möss och andra insekter och djur, som även det är naturligt beteende för en katt? Och detta gäller såklart även andra djur som räknas som rovdjur.

Vi människor har det fria valet, äta/bruka kött och andra animaliska produkter, eller avstå. Alla gör sitt eget val och gör som de vill. Men att tvinga på ett djur sitt eget val, om det strider emot djurens naturliga beteende, nej! Vill man inte ge sitt djur animalisk föda kanske det är bättre lämpat att ha ett djur som SKA äta vegetariskt/veganskt. Varför inte ett marsvin eller en kanin?
9 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Lena:

Tack för ditt inlägg. Ja det var det dummaste jag hört att mata ett rovdjur med veganföda. Han måste vara en djurplågare utan hjärta. Min katt är en duktig råttfångare och håller nere populationen av råttor i vår by. Ibland kommer hon hem med bytet till mig. Jag ser det som en ära och tackar henne så mkt. Själv är jag aktiv köttätare och har den filosofin att ett djur skall ha det bra i livet. Ingen stress, jäkt eller onaturlig föda.

Veganer är inte snälla mot djur. De skall ha grön föda som de måste ha odlingsmark till och den marken utdikas och då dör både grodor och fåglar för de har ingenstans att bo.

#2 - - Fredrik:

Hej!

Jag gillar kött och älskar en stor grillad biff på lördagskvällen. Sitter och funderar på om jag ska göra som Jonas Hellö, fast från mitt synsätt. Eftersom vi människor är allätare så har jag valt köttspåret. Tycker därför barnens kanin ska matas med kött framöver. Det är nytt i Sverige med animalisk mat till kaniner. Jag är först, men det ska nog gå bra. Jag tycker i alla fall det!

#3 - - Tomas:

Ja, läste det också, och nu när alla mesiga kvällstidningar tagit bort kommentars-funktionen på nästan allt så går det inte att gnälla på den felpippade hippien i tidningen.

Det finns många livsviktiga vitaminer (mineraler etc) i kött som vi människor behöver. B12 är ett exempel. Fördelen med att vara människa är att vi börjar tillverka den själv om vi inte får den. Det gör inte en katt. Följaktligen tror jag man förkortar kattens liv och då kan jämställa det med djurplågeri.



Tycker att Hellö ska ha en sjutusan till lavett så att hjärncellerna trillar på plats.

#4 - - Motvind:

På 80-talet när min morsa jobbade som dagbarnvårdare

(dagis hemma) så hade hon en liten grabb som hade en

riktigt felpippad hippiemorsa. Hon hade alltid med sig vego-kost till sin unge som han skulle äta till lunch. Men när dom satt ner till bords (6 ungar) och min morsa fixat köttbullar och makaroner till resten så tyckte inte grabben att linssoppan var så rolig.

Så varje gång min morsa tittade bort så snodde han köttbullar från de andra. Min morsa visste det men hon lät honom sno köttbullar och slängde linssoppan i slasken.

Jag frågade mina 3 katter, Stalin, Charlie och Mottis, om dem kunde tänka sig en vego-kost ?

Svaret var enhälligt... -Ge oss kött eller smaka klo!

En katts fysiologi skiljer sig från en människas.

Katter kan t.ex. inte producera D-vitamin som vi människor gör. Katter måste äta D-vitamin rika saker så som t.ex lever och fisk.

Jag brukar åka ut till City gross och storhandla en gång i månaden och då köper jag alltid en stor bit kalvlever till katterna.. tar ungefär 2 min sen e ett halvt kilo lever borta.

Om jag tänker göra en räkmacka, och har räkorna som tinar på köksbänken, så måste jag låsa in katterna i ett annat rum.

Vego kost för katter ! SÅ Jävla korkat!

#5 - - Flum Skåning:

Jag svarar mycket sällan på bloggar, men detta ämne gjorde mig faktiskt förbaskad.



Jag är inte mycket för katter, men detta verkar ju på snudden av djurplågeri. Kattdjur är rovdjur, och också carnivorer. Ergo, äter kött. Om han hela tiden ger katten vegetarisk föda som katten ej kan bryta ner så bra, riskerar katten att få sjukdomar bl a diabetes.



Men jag undrar... hurdan är det med hundar? Ska man vara försiktig med deras vegetariska intag också?

#6 - - Karpstryparn:

Mycket bra blogginlägg, jag blev urförbannad när jag idag läste om den där idioten i t ex Expressen. Jonas Hellö är uppenbarligen inte bara en djurplågare, han är också en extremt IQ-befriad och djupt okunnig idiot också. Bort med typer som han, och vi har en bättre värld!

Ska nog faanimej blogga om detta idag.

#7 - - Karpstryparn:

Varför tog du bort min kommentar?

#8 - - Karpstryparn:

Hoppsan, ser nu att den är kvar, ursäkta missförståndet.

#9 - - Kattanten:

Man behöver inte alls vara dum i huvudet för att man är vegan. Själv är jag vegan sedan många, många år men det skulle aldrig falla mig in att inte ge mina katter kött. Katterna får kycklingmage och hjärta, skivspill av fläsk och köttbiprodukter av nöt. För att vara vegan så hanterar jag alltså rätt mycket kött för jag har flera katter.



Jordbruksverket har nu skrivit om katter och vad de ska äta i ett brev till en anonym person som vill ge sina katter veganmat. Om man ringer till Jordbruksverket får man kopia på brevet utan kostnad.



När det gäller mat till hundar kan man ju ta sig en funderare på vad vargar äter. Jag har aldrig hört några klagomål om att vargar grävt upp potatisen eller morötterna. Inte heller jhar jag hört talas om att varg skulle ha tagit för sig på veteåkrar. Ingen har heller beskyllt vargen för att förstöra gran- och tallplantor. Nej, den äter älg och rådjur och för att vara helt ärlig händer det att den tar något får.