Hatar ordet "hen"

Ja, jag kan ärligt säga att jag hatar det könsneutrala ordet "hen"! Vad i helvete är det för korkat ord och vem i helvete är så korkad att man ens "uppfinner" ordet? Man ÄR biologiskt och genetiskt född som flicka/kvinna eller pojke/man, man ÄR en hOn eller en hAn och inget däremellan! Ens kön är bestämt redan från befruktningen! Om det sedan visar sig vara så att människan ifråga inte vill vara det ena eller det andra är det väl upp till honom eller henne! Det är inget föräldrar eller samhälle ska lägga sig i genom att göra en människa könsneutral. Ett barn får väl också välja själv ändå om det ska leka med exempelvis dockor eller bilar och ett barn får väl välja själv vilka färger det tycker om och inte tycker om. Det är ett barns rättighet att självt få välja! Sen om man som förälder redan från början ger barnet blå eller rosa saker eller inte beroende på dess kön är väl upp till dem, varför ska andra lägga sig i det och hötta med fingret? Och vad räknas egentligen som könsneutralt ifråga om färger och leksaker? Ska barnet bara få vitt och brunt och gult och grönt, kanske rött? Och vem har bestämt att just dessa färger är könsneutrala? När jag var liten var i alla fall grönt och brunt pojkfärger och rött var en flickfärg och inte alls könsneutrala... Det ligger i betraktarens öga tycker jag och vad som är pojkaktigt och flickaktigt är något samhället och vi vuxna fått för oss och bestämt att "så här ska det vara" och "så här ska det inte vara". Visst ska man väl kanske inte stämpla och stöpa ett barn från början att bli si eller så, men det har fan i mig inte med könsneutralitet eller könsbestämning att göra, och har absolut ingenting med färger, leksaker och benämningar att göra, utan det ligger snarare i miljö och uppfostran! Vet hut!

PS. Om vi ändå ska vara "sådana" som pratar om att det på något sätt skulle vara bättre med könsneutralitet... Då ska det bli kul att se hur dessa barn kommer att bli när de växer upp och blir äldre och hur samhället då kommer att se ut... Jag tror att ni hen-förespråkare kommer att få er en knäpp på näsan! DS.

4 kommentarer publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter
#1 - - Linda:

Oh tack gode gud att jag inte är ensam och denna tanke. Bloggade nyss om detta! Du har så rätt!!!

#2 - - Hanna:

Jag håller inte med dig, det är ovanligt :-P



Men jag tycker att hen är ett bra ord, jag har själv använt det i diskussionsforum i många, många år, och märkte inte ens av att det börjat användas ute.



Men jag ser det som en utveckling av språket, det finns ju fler språk som har en könsneutral beteckning för en person. Jag tycker inte alls det är så tokigt.



Jag kanske har uppfattat syftet av ordet fel, för jag har inte alls förstått det som att man ska försöka avköna pojkar och flickor, utan mer som ett komplement i språket.



Det där med färger, kläder och leksaker, det struntar jag helt i. Min Alvin fick en dockvagn i tvåårspresent, han går helst klädd i rosa och med målade naglar. Who cares, han blir förmodligen inte bög av det. Antingen formas han så småningom till den individen samhället vill (tyvärr) eller så blir han en färgstark kille som även äldre klär sig som HAN vill.

#3 - - Angelica - Mamma till Bruce:

Jag håller med dig helt! Förstår mig inte på dedär hen, antingen är det en han eller hon, precis som du säger..

#4 - - ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!:

haha håller helt med dig! Har bara inte sagt det än. Är så himla fult och kommer aldrig säga det