Hur länge är det egentligen okej att amma?!

Hur länge är det egentligen okej att amma? Just nu upprör ett omslag på Times Magazine där en kvinna ammar en 3-åring som står på en stol för att nå upp till mammans bröst. Pojken vill amma och får också göra det. Amerikanska läkare menar att barn som ammar länge blir friskare och starkare. Attachment parenting, är en uppfostringsmetod i USA som många föräldrar tagit till sig. Metoden går ut på att mamman genom att amma längre, sova bredvid barnet och bära det ska knyta an till barnet mer än någonsin. Eva Rusz, psykolog och kognitiv psykoterapeut, verkar tycka att det är en bra metod då hon säger "Det är bra att man uppmärksammar att anknytning är det fundamentala för psykisk hälsa". Bröstmjölken är att föredra även i högre ålder och inte bara hos spädbarn. WHO, Världshäsloorganisationen, håller med och rekommenderar mammor att amma sina barn till de är minst 2 år gamla. Professor Agnes Wold säger att det är skitsnack! Hon menar att det inte finns några bevis på att barn som ammat längre har bättre anknytning, är friskare eller smartare. Barn i Sverige blir friska oavsett om de ammas eller inte. Enligt Wold ska alla mammor få välja själva hur länge de ska amma.

Omslaget som upprör!
(Bildkälla).


Vad säger då professor Agnes Wold om attachment parenting?

- Längre amning = smartare barn? Nej! Att ammande barn i genomsnitt har högre IQ än flaskmatade beror på att deras mammor är smartare.

- Det "smarta fettet" som finns i bröstmjölken gynnar hjärnans tillväxt! Nej, man ser ingen effekt av bröstmjölkens fetter om man tar hänsyn till effekten av mammans IQ. Hjärnan har gissningsvis redan fått det fett den behöver under fosterperioden.

- Ett barn som ammas länge får minskad risk för öroninfektion! Ja, under tiden det ammas! Men man kan få öroninfektioner ändå trots amning.

- Barnet får bättre tänder om det ammas länge! Nej, aldrig hört talas om det. Till skillnad från flaskmjölk innehåller bröstmjölk ganska mycket socker.

- Barnets immunsystemen blir bättre av bröstmjölk! Nej. Barnet får ett skydd av immunologiska faktorer i mjölken så länge det ammas. Därefter måste barnet själv bilda ett eget immunförsvar. Barn som ammar har ett mindre aktivt immunförsvar än flaksfödda, på grund av att deras immunsystem hindras från att komma i kontakt med så mycket bakterier.

- Barn som ammas länge blir hälsosammare överlag! Bara om man lever i ett fattigt land utan rent vatten. I till exempel Sverige och USA kan man inte uppmäta någon skillnad mellan ammande och flaskmatade barn. Nästan alla är friska och de som är sjuka är sjuka av andra skäl, det har ingenting med för lite bröstmjölk att göra.

- Längre amning hjälper barnet att bli fri från allergier! En myt. Amning skyddar inte alls mot allergier, vilket vi vet från en stor mängd studier.


Aftonbladet har även en omröstning, där resultatet just nu ser ut så här:
(Även Expressen har en omröstning där resultatet är ungefär detsamma).


Min åsikt: Egentligen lägger jag mig inte i hur lång eller kort tid mammor ammar sina barn, eller om de ens gör det överhuvudtaget. Det är upp till dem, det är upp till var och en. MEN att amma väldigt länge gillar jag inte, jag tycker helt ärligt att det bara är sjukt. Jag tycker inte att amning är för så pass gamla barn, utan för bebisar, upp till max 12 månader eller så. Jag tycker inte det är normalt eller naturligt att amma länge! Jag kommer ihåg att jag för något år sedan såg ett program på TV där en kvinna hade flera barn, där äldsta barnet var 8-10 år och yngsta var en liten bebis. Hon ammade ALLA sina barn! De kom till henne en efter en och ville amma. Så jävla sjukt. Barnen ville själva amma och hon lät barnen göra det. Hur kan man inte lära sina barn att de ska äta annat och att de inte ska amma när de är för gamla? Man måste avvänja sina barn när det är dags och man måste sätta gränser! Sen när det kommer till vad amningen och bröstmjölken gör med barnen är jag själv tyvärr inte så insatt i. Jag kan varken säga emot forskarna eller den där Wold faktiskt. Men jag tror inte på allt de säger, inte någon av dem. Personligen tror jag att det ÄR viktigt att vara nära sitt barn för en bättre anknytning, sen om det handlar om amning eller flaskföda kan jag inte uttala mig om, trots att jag personligen tror att amning är en närmare anknytning i alla fall i början. Sen angående immunförsvaret så har man väl alltid hört att bröstmjölken innehåller viktiga saker som bebisen faktiskt behöver?! Är det nu sant eller inte? Jag tror faktiskt på att bröstmjölken innehåller sådant bebisen behöver, men jag tror absolut inte att en bebis behöver amma speciellt länge för att få det han/hon behöver. Sedan tror jag INTE på att amning har någon inverkan på tänderna, intelligensen eller fettet i hjärnan. Majoriteten av alla som röstat på Aftonbladet tycker att barn ska ammas i 6-12 månader, på andra plats kommer 0-6 månader. Personligen tycker jag att en bebis ska amma i ungefär 6 månader, om allting fungerar som det ska. Men det är vad jag tycker, om någon annan tycker att man ska amma i ett år eller så, respekterar jag det!


Vad tycker ni? Hur länge ska man amma sitt barn? Vad är okej/inte okej? Varför?


En kommentar publicerat i Graviditet
#1 - - Bella:

Jag tycker det är upp till var och en hur länge man vill amma. Mina barn har alla ammats under olika lång tid beroende på hur det hela funkade. Barn 1 ammades fullt i 6 mån, barn 2 något kortare, barn tre ammades ungefär som barn två medan barn fyra däremot ammades riktigt länge, faktiskt tills han var över tre år men det sista åren handlade det om morgon och kvällsamning. Att det blev så länge med sista barnet berodde på att detta lilla barn aldrig någonsin lärde sig att använda flaska. Jag såg inget problem med det hela och de sista årens amningsstunder handlade mest om korta stunder, lite avslappning och en slurk istället för flaskan. Asch, man gör det som passar en själv just då och ingen ska känna sig pressad att amma länge. Trots allt är det den allra första tidens amning som är den viktigaste för barnet men om nu inte det funkar så är det kanon att flaska finns, bara man inte glömmer bort att ha barnet i famnen och inte gör som en del märkliga föräldrar gör, dvs pallar upp flaskan bredvid det lilla spädbarnet och låter det ligga ensamt och äta. Det tycker jag är grymt och barnet får alldeles för lite av den otroligt viktiga närheten.