Julbord på Hedenlunda

Igår kväll var jag på julbord med jobbet. I år var vi på Hedenlunda slott, som ligger ungefär en kvarts bilresa utanför Flen. Jag hade faktiskt aldrig varit på själva slottet förut, vilken underbar miljö! Man inser att när man ska på julbord SKA det nästan vara på ett slott... :) 
 
Först var det välkomstglögg och uppsamling av gänget i ett av slottets sällskapsrum. Därefter tågade vi till stora salen där vårat sällskap skulle avnjuta julmiddagen. Vi satte oss och funderade på vilka drycker alla skulle ha som vi snart beställde in. Medan dryckerna serverades gick vi en trappa ner för att plocka av julbordsbuffén. Vänta lite nu, en trappa ner?! Jodå, på Hedenlunda serveras julborden på två våningar. Större sällskap där uppe och mindre sällskap där nere verkar det som. Så vi fick alltså gå i en trappa som liknar en finare källartrappa. Oj så mycket mat det fanns att välja på! Flera sorters sill (som jag för övrigt inte ens äter, flera sorters fisk, många olika medwursts, skivor av lamm eller kalkon eller julskinka (äter inte den sistnämnda heller), många olika röror och såklart potatis, Janssons frestelse, prinskorv och köttbullar. Jag plockade mest av mina favoriter som köttbullar, prinskorv, skagenröra, mimosasallad, potatis och varmrökt lax. Men jag provade även nya rätter, som till exempel tunna lammskivor (ser ungefär ut som pålägg), strutsmedwurst och syltade kantareller. Lammet imponerade kanske inte överdrivet, men jag blev förtjust i de syltade kantarellerna! Och jag blev överraskad gällande strutsmedwursten! Jag har alltid varit lite skeptisk till att äta struts och om man verkligen kan äta det, men det var faktiskt överraskande gott. Smakar inte fågel, smakar mer som kött faktiskt. Men det är ingenting man äter massor utav. När det sedan kom till att hoppa på nästa omgång av buffén tog jag bara köttbullar, prinskorv och mimosasallad. Men GUD så mätt man blev! Man äter faktiskt för mycket när man är på julbord, men gott är det ;) 
 
Efter att maten fått smälta lite var det dags för gottebordet! :) Efterrätt och godis med andra ord. Marängswiss, ÅH så gott! Och så olika julgodis som rocky road och bountygodis och tryfflar och annat smaskigt man inte kan få nog av. 
 
Både maten och gottebordet var helt fantastiskt! Vällagad och väldigt god mat och så mycket gott snask efteråt. Ska man äta julbord ska det göras på ett slott och Hedenlunda var verkligen perfekt! Miljön och maten får 5 poäng av 5 möjliga! Jag återkommer gärna till Hedenlundas julbord!
 
Hade en väldigt trevlig kväll igår, som inte blev alltför sen (vilket var skönt med tanke på att jag jobbat innan och även skulle jobba dagen efter). Trevligt sällskap, god mat, god dryck och lite rundtur på det fina slottet :)
 
Slottets fina entré!
 
 
Sällskapsrummet där vårat sällskap samlades upp och drack glögg innan julmaten. 
 
 
En del utav stora salen där vi satt och åt av julbuffén. Så här såg det ut bakom mig där jag satt (vi satt vid långbord). Salen är fylld av tavlor som föreställer kungligheter. Högt i tak. Stora fönster. Gamla kakelugnar.
 
 
Vacker kakelugn i stora salen. Det finns en till likadan på andra sidan rummet.
 
 
Annan kakelugn i ett annat rum. 
 
 
Ytterligare en kakelugn i ytterligare ett annat rum. Som ni ser används inte alla kakelugnar. Eller jag vet förresten inte om de används alls.
 
 
En öppen spis, som inte heller den verkar användas. Dock används vissa öppna spisar i slottet, till exempel i entrérummet. 
 
 
Och så den "obligatoriska" matbilden. Här ser ni prinskorv, köttbullar, ägghalva. skagenröra, lammskiva, kalkonskiva,strutsmedwurst, gravad lax, varmrökt lax, syltade kantareller och potatis. Ja, jag blandar kallskuret och varmrätter! ;)
 
Lämna kommentar publicerat i Vardagsliv, tankar och åsikter