Vind i seglen och schack

Angela fortsätter med sitt spelintresse. Ikväll fick hon för sig att vi skulle prova två andra spel. Först ut var schack. Jag sa till henne att det är för svårt och jag vägrade faktiskt plocka fram det först. Men hon fick som hon ville. Vi hann bara placera ut pjäserna och göra två drag var. Hon tröttnade på en gång och ville ha ett annat spel, haha.
 
Sen var det dags för Vind i seglen (ett spel som jag förresten spelade rätt mycket med min syster när jag var liten). Det är ett spel som är från 6 år och som går ut på att med sina tre båtar nå hamnen först. Spelet består av en spelplan med ett antal avlånga bildbrickor (alla föreställande vatten och med olika saker på, typ fåglar eller sanddyner eller annat, och helheten ska väl föreställa ett hav eller en sjö) som man med tärningens hjälp ska förflytta sina båter på, fram mot hamnen (den som först får in alla sina båtar i hamnen vinner). So far, so good. Men samtidigt ska man flytta på bilderna, alltså de avlång bilderna som utgör spelplanen. Det gör att spelplanen hela tiden förändras och man riskerar att förlora sina båtar om man står på just den bilden man flyttar. Detta flyttande gör man efter varje omgång, alltså när alla spelare fått spela sin tur på rundan. När Angela och jag hade spelat EN enda omgång och jag flyttade bilden blev hon vansinnig, haha. Då slutade vi spela, hon fick nog, haha. Annars är detta spel ett ganska roligt spel, får se nästa gång vi spelar hur det går :)
 
 
 
Lämna kommentar publicerat i Livet som mamma, Vardagsliv, tankar och åsikter;