Vi ska åka till Iran

Japp, ni läste rätt, vi ska åka till Iran igen :) På onsdag far vi iväg. Vi har såklart vetat om detta ett tag nu då biljetter sedan en tid är beställda och semestern är klappad och klar. Fast allt var ändå samtidigt i senaste laget... Men det har liksom inte blivit av att berätta, haha. Men nu gör jag det ;) 
 
Vi åker alltså på onsdag. 12:30 lyfter planet och sedan landar vi i Teheran 20:35, lokal tid. Tidsskillnaden är för närvarande 2,5 timmar (i och med vår vintertid, annars är tidsskillnaden 1,5 timme) och det tar ungefär 5,5 timmar att flyga (vi är framme ungefär klockan 18:05 svensk tid). När vi kommer fram ska vi få tillbringa några timmar hos en kompis föräldrar, i väntan på nästa flyg. Vi ska ta ett inrikesflyg för att komma närmare Sardasht, staden dit vi ska (Teheran ligger mitt i landet och Sardasht ligger nära gränsen till Irak). Då slipper vi en väldigt lång bilresa plus att någon slipper åka långt och tillbaka för att hämta oss. Nu får vi en inrikesflygresa på kanske 2 timmar plus en lika lång bilresa istället för en lång bilresa på runt 10 timmar. Visst, vi får vänta på inrikesflyget, men det gör ingenting då vi slipper sitta länge i en bil och vi får vänta hemma hos en iransk familj i Teheran. 
 
Det blir tredje gången jag åker till Iran. Alla resor är olika. Första gången reste jag ensam och bytte flyg i Turkiet. Andra gången reste jag med Ramin och Angela och vi åkte med Iran Air. Då var Angela runt 1 år och vi firade hennes 1-årsdag där nere. Tyvärr fick stackars Angela lunginflammation förra gången så vi fick spendera några dagar på sjukhus, usch! Förra gången hade familjen byggt nytt hus också och nu har de fortsatt att bygga med sitt hus, så det finns nog lite skillnader. Plus att Ramins bror gift sig och fått barn sedan sist. Och fler har gift sig och fler har fått barn. Blir nog kul att träffa alla nya, både makar och makor och små barn :) Även denna gång firar vi Angelas födelsedag där nere. Blir väl en stor fest den här gången också skulle jag tro :) 
 
Det känns spännande att åka. Jag är inte nervös för att flyga eller för att vara i Iran. Men det är spännande ändå. Vet inte hur det ska gå med att resa så långt med Angela den här gången. Hon blir ju rastlös efter en kvart :/ Förhoppningsvis kan hon sitta still eftersom jag köpt en surfplatta som jag fyller med spel och favoritfilmer :) Och förhoppningsvis kan hon även sova en stund på planet efter maten. Men men, har inga större förhoppningar om en tupplur för hennes del, men man kan hoppas. 
 
Det blir skönt med semester och att komma iväg någonstans. Blir kul att träffa alla där nere igen, även om jag fortfarande inte kan språket. Mest kul är det väl egentligen för Ramin, såklart, och för Angela som får träffa sin farmor och farfar och farbröder och faster och kusiner och andra släktingar och allt :) Men kul för mig också såklart :)
 
Ja, då vet ni att vi åker på semester till Iran på onsdag :) Har ni några frågor är ni välkomna att ställa dem ;)
 
(Bildkälla). 
 
 
2 kommentarer publicerat i Min tredje Iranresa (2015), Vardagsliv, tankar och åsikter;
#1 - - Tjuven:

Fint. Då vet jag när lägenheten är tom....

Svar: Haha, tom? Vem har sagt att det blir tomt? ;)
MaryCaroline

#2 - - Sofia:

Ehm okej läskig kommentar av "tjuven".. Hur länge blir ni borta? Vad roligt att åka iväg så till ett annat land :)

Svar: Haha, ja inte var det kul inte :/ :D Men jag tar det med en nypa salt faktiskt :) Vi blir borta i 4 veckor :)
MaryCaroline